Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. maj 20122012-1589
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. maj 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet af et ikkemedlem af udvalget Edmund Joensen (NA).Spørgsmål nr. 701:
Vil ministeren oplyse, hvilke services administratoren af færøsk luftrum skalstille til rådighed, samt hvilke udgifter i DKK, der er forbundet med disseservices?Svar:
I medfør af aftale i ICAO skal Danmark til brug for afvikling af dentransatlantiske lufttrafik via telekommunikation levere radardata omluftfarttrafik og meteorologi til Island samt via et radiofyr, en såkaldt ”nondirectional beacon” (NDB), etablere og levere radionavigation til luftfarten.Dette sker fra henholdsvis ”Færø-radaren” på Sornfelli og radiofyret påMyggenæs.Udgifterne til Færø-radaren betales 100 pct. via ICAO-aftalen, mens radiofyretpå Myggenæs finansieres 50 pct. via samme aftale. Baggrunden for det sidste erat radiofyret også anvendes til lokaltrafikken, herunder ind- og udflyvninger fraVagar.Som anført i besvarelsen af spørgsmål 700 beløb Naviairs udgifter hertil sig i2011 til ca. 2,8 mio. kr., som opkræves af den overflyvende trafik qua ICAOaftalen. Det kan i tilknytning hertil oplyses, at der er indgået aftale mellemNaviair og henholdsvis Vagar Lufthavn og FT-Net om, at lufthavnen skalvaretage overvågning, årlige rutinemæssige tilsyn og fejlretning på radiofyretpå Myggenæs og tilsvarende med FN-Net vedrørende Færø-radaren.Der er endvidere, som også anført i svaret på spørgsmål 700, mellem Naviairog Færøernes regering/Vagar Lufthavn indgået aftale om varetagelse af AFIStjenesten på Vagar Lufthavn, herunder varetagelse af AFIS tjenestenvedrørende helikopterflyvninger mellem øerne og ud til den nævnte grænse på60 sømil fra Nolsø-fyret til en flyvehøjde på 7.500 fod.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen