Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1127995_0001.png
1127995_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. maj 20122012-1589
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. maj 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet af et ikkemedlem af udvalget Edmund Joensen (NA).

Spørgsmål nr. 700:

Vil ministeren oplyse, hvor mange fly, der har foretaget overflyvninger overfærøsk luftrum årligt i perioden 2009-2011, hvilke afgifter, der er opkrævet iDKK i den forbindelse, hvordan sådanne afgifter fastsættes, hvilke årligeindtægter og udgifter i DKK var forbundet med administrationen af færøskluftrum årligt i samme periode, samt hvem der opkræver afgifterne og afholderudgifterne?

Svar:

Store dele af kloden er i henhold til aftaler og konventioner i FN´sinternationale luftfartsorganisation ICAO opdelt i såkaldte Flight InformationRegioner (FIR), hvor det er defineret, hvilke lande, der har ansvaret for ydelsertil luftfarten i respektive FIR.Disse FIR´er følger som oftest landegrænser, dog er der indgået særlige aftalerfor opdelingen i bl.a. Nordatlanten, der er opdelt i 7 FIR´rer: Sønder StrømFIR, Reykjavik FIR, Gandar FIR, Shanwich FIR, New York FIR, Santa MariaFIR og Bodø FIR.I henhold til ovennævnte aftaler i ICAO er Færøernes luftrum beliggende iReykjavik FIR, hvor Island har ansvaret for levering af visse ydelser tilluftfarten. I tilslutning hertil har Danmark af praktiske grunde samt afeffektiviseringshensyn ved statsaftale med Island delegeret ansvaret forudøvelsen af lufttrafiktjeneste i luftrummet over Færøerne til Island. Danmarker i sammenhæng hermed også i henhold til aftale i ICAO samt aftalen medIsland forpligtet til at stille visse oplysninger til rådighed for Island til brugherfor.Der er således ikke et luftrum, der er defineret (aftalt) som færøsk luftrum(færøsk FIR) i medfør af de internationale aftaler og konventioner indgået iICAO. Det luftrum, der kan kaldes færøsk, er derfor alene det område, der er
defineret som højhedsrettighedsområdet, dvs. luftrummet over selve øerne udtil 12 sømil grænsen.Betaling for brug af tjenesterne i forbindelse med gennemflyvning afSønderstrøm og Reykjavik FIR følger ICAO’s principper, dvs. at aleneomkostninger forbundet med tjenesternes tilvejebringelse kan opkræveshos brugerne (luftfartsselskaberne). Tjenesterne i Reykjavik FIRtilvejebringes af den islandske udøver af lufttrafiktjeneste (ISAVIA), somtilsvarende oppebærer den altovervejende del af de afgifter, som betales afbrugerne. Danmark, dvs. Naviair, oppebærer alene indtægter for deydelser, der leveres fra Færøerne til Island til brug for den overflyvendeluftfart. Naviairs udgifter hertil, inklusive forrentninger og afskrivningerpå udstyr, beløb sig i 2011 til ca. 2,8 mio. kr., som opkræves som afgifterfra den overflyvende luftfart i Sønderstrøm og Reykjavik FIR.For at sikre ind- og udflyvningen fra Vagar Lufthavn samt internehelikopteroperationer mellem øerne, er der tillige indgået operationelleaftaler med Island, som betyder etablering af et såkaldt beskyttet luftrumomkring Færøerne. Luftrummet er defineret som en cirkel med centrum iNolsø (sydspidsen/fyrtårnet) med en radius på 60 sømil, strækkende sigfra jorden /havoverfladen og op til en fastsat grænse på 7.500 fod (ca.3000 meter). Inden for området ydes flyvepladsflyveinformationstjeneste(AFIS) af Naviair i henhold til aftale indgået med Vagar Lufthavn. Uden fordette område varetages opgaverne som anført ovenfor af Island.Der foreligger alene oplysninger om hvor mange og hvilke fly, der flyvergennem Reykjavik og Sønderstrøm FIR, hvorfor Transportministerietingen oplysninger har om, hvor mange fly, der gennemflyver færøskluftrum, endsige hvor stor en del af de samlede udgifter og afgifter, somville kunne henføres til overflyvning Færøernes luftrum, jf. besvarelsen afspørgsmål 707.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen