Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1135737_0001.png
1135737_0002.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetTransportudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
13. juni 2012FærdselskontoretHanne Aagaard2012-0032-0222453228
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 684 (Alm. del), som Folketin-gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 15. maj 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Morten Bødskov/Hanne Aagaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 684 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for politiets nuværende indsats tilbekæmpelse af ulovlig cabotagekørsel.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet skal indledningsvis henvise til justitsministerensbesvarelse af 21. februar 2012 af spørgsmål nr. 426 (Alm. del)fra Folketingets Retsudvalg.Som det fremgår af besvarelsen, er den forstærkede indsatsmod ulovlig cabotagekørsel forankret i Rigspolitiet. Dette ersket med udmøntning af 10 mio. kr. til en forstærket indsats,der tager udgangspunkt i Rigspolitiets Nationale Færdselscen-ters (NFC) målrettede kontrol på tungvognsområdet.Rigspolitiet kan oplyse, at der pr. 1. maj 2012 er tilgået NFCyderligere medarbejdere, og det nødvendige materiel er ind-købt. Der er gennemført et uddannelsesprogram for kontrolmed cabotagekørsel, og også operative nøglemedarbejdere ilandets politikredse er uddannet. Oprettelsen af et ”call-center”for politikredsene og en indberetningsmodel er endvidere un-der implementering.Erfaringer fra de indtil nu afholdte kontroller indsamles løben-de og evalueres. Der er endvidere etableret et fast samarbejdemed Trafikstyrelsen, hvor generelle og konkrete problemstil-linger i relation til politiets håndhævelse af reglerne drøftes.Det er i den forbindelse aftalt, at Trafikstyrelsen gennemgårcabotagevejledningen for at sikre, at der er fuld klarhed overalle definitioner og fortolkninger. Gennemgangen vil især fo-kusere på, hvorvidt det er tilstrækkelig præcist beskrevet, omen international transport er reel samt chaufførens dokumenta-tionskrav herfor.NFC afholder endvidere en workshop om cabotagesagers be-handling i juni 2012 med deltagelse af medarbejdere fra ankla-gemyndigheden, nøglemedarbejdere fra landets politikredsesamt medarbejdere og ledelse i NFC.Udmøntningen er således indtil videre forløbet planmæssigt,og det betyder i praksis, at der fra 1. juni 2012 er fuldt kontrol-tryk med cabotageområdet.”2