Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. maj 20122012-1496
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. april 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 681:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 29. april 2012 fra Dansk Handi-cap Forbund, jf. TRU alm. del - bilag 314.Svar:
Jeg har forelagt henvendelsen for DSB, der har oplyst mig følgende:”DSB benytter i dag 2 typer lifte, der er udviklet til at betjene DSB’s kunder derrejser med IC3 og IR4 tog. Begge lifte betjenes af enten DSB’s stationspersonaleeller af Falck medarbejdere henholdsvis taxichauffører, der er uddannet til atvaretage denne serviceopgave.Den ene lifttype foldes ud og betjener kørestolskunden i forhold til døren i detkonkrete togsæt. Den anden lift er forsynet med sidegitre, der gør det muligtsikkerhedsmæssigt at flytte liften med kunde. Begge lifttyper anvendes fortrins-vis til at servicere DSB’s kunder i fjerntrafikken.DSB ydede i 2011 18.000 handicapassistancer svarende til 9000 enkeltrejser.Som Dansk Handicap Forbund påpeger, har DSB ved valg af nyt materiel lagtvægt på niveaufri overgang fra perron til togvogn, og dermed mulighed forspontanrejser. Det gælder for IC4, Desiro og Øresundstoget. Der er i alle togty-per lagt vægt på, at de har en mobil rampe, der kan benyttes af togpersonalet ide tilfælde, hvor afstanden mellem perronforkant og vogntrin er for stor – ty-pisk ved krumme perroner. På visse strækninger, bl.a. på Grenaa-strækningen,hvor der anvendes toge af modellen Desiro, er perronen dog så lav, at det ikkeer muligt at anvende rampen, uden at rampens stigning bliver for stejl. Det ersåledes af tekniske og sikkerhedsmæssige årsager, at togpersonalet ikke kanlægge rampe ud på sådanne strækninger.Endvidere betyder leje af dobbeldækkkervogne, at DSB i den sjællandske regio-naltrafik kan tilbyde spontanrejse til kørestolskunder, der rejser fra stationermed en perronhøjde mellem 34 og 55 cm.
For så vidt angår DSB S-tog, er alle S-tog i dørpartiet nærmest lokomotivføre-ren forsynet med indbygget rampe, der betjenes af lokomotivføreren ved køre-stolskunders ind og udstigning af S-toget.Det er ud fra de nuværende forudsætninger DSB’s opfattelse, at der ikke er etøkonomisk grundlag for at starte en indbygning af liftløsninger i IC3 togene,men at DSB ved anskaffelse af nyt materiel lægger vægt på materiel med ni-veaufri-adgang.”Jeg er enig i DSBs betragtninger ovenfor.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen