Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. maj 20122012-1481
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. april 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 672:
Ministeren bedes gøre rede for Trafikstyrelsens samlede udgifter til tre flytnin-ger af styrelsens kontorfaciliteter siden oprettelsen i 2003, samt de skønnedeudgifter til flytningen til et nyt hovedsæde ved Dybbølsbro Station.Svar:
Da regnskabsmateriale alene opbevares i 5 år er Trafikstyrelsen ikke længere ibesiddelse af oplysninger om flytteomkostningerne vedrørende styrelsens ind-flytning i Adelgade i 2003 og 2004 i forbindelse med styrelsens etablering, jf.Akt 123 af 6. maj 2003.I maj 2009 flyttede den daværende Trafikstyrelsen med ca. 120 medarbejderefra Adelgade til et større domicil i Gl. Mønt. Flytteomkostningen til flyttefirma-et vedrørende kontorfaciliteterne udgjorde 0,2 mio. kr.I november 2011 flyttede den nuværende Trafikstyrelsen med ca. 300 medar-bejdere (efter fusionerne med henholdsvis Færdselsstyrelsen og Statens Luft-fartsvæsen i 2010) fra styrelsens tre adresser (i Adelgade, Gl. Mønt og Elleb-jergvej) til ét fælles kontorlejemål i Ørestaden. Flytteomkostningen vedrørendekontorfaciliteter til flyttefirmaet udgjorde 1,3 mio. kr.Niveauforskellen i flytteomkostningerne skyldes forskel i størrelse og komplek-sitet. Endvidere foregik flytningen i 2009 over 3 hverdage og med anvendelseaf flere interne medarbejderressourcer, mens flytningen i 2011 foregik over we-ekenden og med anvendelse af færre interne medarbejderressourcer.Flytteomkostninger til en ny kontorbygning ved Dybbølsbro Station er endnuikke estimeret, men forventes at være lavere end ved flytningen i 2011, idet flyt-ningen kun omfatter flytning fra én adresse til en anden.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen