Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1121978_0001.png
1121978_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. maj 20122012-1472
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. april 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 661:

Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor der ved den planlagte sporfornyelse afstrækningen Ålborg-Frederikshavn ikke sker en samtidig opgradering fra 120til 160 km/t?

Svar:

Generelt vil der være en række samfundsmæssige fordele forbundet ved at ha-stighedsopgradere en given jernbanestrækning, herunder hvis hastighedsop-graderingen koordineres med andre arbejder i sporet. De samfundsmæssigefordele skal dog holdes op imod de omkostninger, der er forbundet med denødvendige investeringer i infrastrukturen for at forøge hastigheden - eksem-pelvis udretning af kurver. Derfor bør en beslutning om en hastighedsop-gradering afvejes i forhold til omkostningerne hertil samt den samfundsøkono-miske gevinst, der vil opnås ved hastighedsopgraderingen.I forhold til den konkrete sag der spørges til, blev sporfornyelsesprojektet Ål-borg-Frederikshavn igangsat allerede i 2011, jf. Akt 73 af 8. december 2011.Projektet gennemføres for at undgå hastighedsnedsættelser og reduceret driftpå strækningen.Det skal bemærkes, at der i forbindelse med fornyelsen af strækningen Ålborg-Frederikshavn sker en mindre tilpasning af traceet, således at det i en fremtidigsituation vil være nemmere at gennemføre en opgradering af hastigheden, net-op op til 160 km/t.Endvidere bemærkes, at det nuværende togkontrolanlæg ikke er godkendt tilhastigheder over 120 km/t. Banedanmark er i gang med at gennemføre enanalyse af muligheden for at hastighedsopgraderinger på bl. a. denne strækningefter Signalprogrammets gennemførelse, hvor togkontrolanlægget netop ud-skiftes. Resultatet af denne analyse bør foreligge, inden der træffes beslutningom gennemførelse af yderligere hastighedsopgraderinger.
Med venlig hilsenSide 2/2
Henrik Dam Kristensen