Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1119696_0001.png
1119696_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. maj 20122012-1470
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. april 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 652:

Når ministeren d. 24. april 2012 har givet decharge til DSB’s bestyrelse og direktionfor 2010 og 2011, finder ministeren da, at der er givet de væsentlige og fuldstændi-ge oplysninger, som er forudsætningen for at kunne meddele en decharge? Jf. atdet af advokatredegørelsen fremgår, at bestyrelsen først blev bekendt med "en bety-delig og vedvarende mellemregning mellem DSB og DSBFirst" i april 2011, hvilketindikerer, at bestyrelsen ikke har fulgt med i oplysninger i medierne eller har reage-ret på dem.

Svar:

Jeg har rådført mig med Kammeradvokaten om spørgsmålet om decharge. Kam-meradvokaten oplyser, som nævnt ved besvarelsen af spørgsmål 648, at dechargevil sige, at aktionæren/ejeren på virksomhedsmøde/generalforsamling godkenderårsrapporten med den virkning, at man på det foreliggende grundlag ikke vil gøreerstatningsansvar gældende mod direktion eller bestyrelse. Der skal således væ-sentlige nye oplysninger til for efterfølgende at kunne rejse krav.Samtidig konkluderes side 23 i redegørelsen fra Advokatfirmaet Bruun & Hjejle, at”Vi har endvidere ikke fundet grundlag for at konstatere, at Søren Eriksen harhandlet ansvarspådragende over for DSB”.Kammeradvokatens synspunkt er, at når der ikke er et grundlag for at konstatere,at der er handlet ansvarspådragende, er det jo meningsløst at rejse et erstatnings-krav, og så er det en naturlig konsekvens at give decharge.Kammeradvokaten vurderer tillige, at hvis den tidligere administrerende direktørikke har handlet ansvarspådragende over for DSB, skal man have gode argumenterfor at komme igennem med et synspunkt om, at bestyrelsen har handlet ansvarspå-dragende. Det forudsætter, at bestyrelsen har en anden viden eller handlepligt endden tidligere administrerende direktør, og det savner ethvert grundlag i advokatun-dersøgelsen, der tværtimod viser, at bestyrelsens vidensniveau var mindre end di-rektionens.
Kammeradvokaten konkluderer også her, at hvis der ikke er et ansvarsgrundlag,bør der gives decharge. At tilbageholde decharge tjener ikke noget seriøst formål,men vil have et vist chikanøst præg.Jeg har ikke yderligere at tilføje.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen