Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
29. maj 20122012-1469
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. april 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 641:
Ministeren bedes gøre rede for, hvilke problemer der vil/kan opstå i forbindelsemed den grænseoverskridende godstogstrafik, såfremt hverken Sverige og/ellerTyskland indfører ”European Rail Traffic Management System” (ERTMS) isamme tempo som Danmark.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”For at sikre at det rullende materiel forstsat kan køre på det danske jernbane-net efter udrulningen af ERTMS, er der udviklet en såkaldt STM (SpecificTransmission Module). Direktiv 2008/57/EF om interoperabilitet i jernbane-systemet i fællesskabet kræver, at de enkelte medlemslande skal udvikle enSTM. Hvis en eller flere strækninger i Danmarks nabolande skulle blive udru-stet senere end forudsat i forhold den europæiske ERTMS-udrulningsplan, vildet blot betyde, at driften på basis af STM forlænges i det pågældende land.På grænsen mellem Danmark og Tyskland kan det forhold, at Tyskland endnuikke har stillet en STM til rådighed for jernbanevirksomheder give udfordrin-ger. Hvis det rullende materiel skal udrustes med det eksisterende tyske PZB-anlæg, i stedet for STM sammen med ERTMS, vil det sandsynligvis medføredriftsmæssige begrænsninger som for eksempel krav om stop ved grænsen forskift mellem ERTMS- og PZB-togkontrolsystem. EU-Kommissionen er op-mærksom på den manglende tyske STM.”
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen