Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1121969_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. maj 20122012-1463
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. april 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 640:

Ministeren bedes gøre rede for, hvor stor merudgiften ville være, såfremt der iforbindelse med sporombygningen mellem Skanderborg og Herning tillige ske-te en forøgelse af strækningshastigheden til henholdsvis 140 km/t og til160km/t.

Svar:

Strækningen Skanderborg-Herning blev anlagt allerede i 1870'erne, hvor man ivid udstrækning var nødt til at tage hensyn til højdeforskelle i områdets kupe-rede terræn, samt tilgodese lokale bysamfunds ønsker, hvilket betød, at banenblev anlagt med et meget snoet forløb.Kurverne på banen sætter grænser for, hvor hurtigt der kan køres. Indenforden eksisterende bane kan hastigheden således kun på ca. 1/3 af strækningenøges til 140 km/t. For de resterende 2/3 dele kræves delvist anlæg af ny under-bygning samt eventuelt ny banedæmning for at tage højde for de større kurve-radier, der er nødvendige ved en højere hastighed.En forøgelse af hastigheden til 160 km/t ville betyde nyanlæg af omfattendedele af banestrækningen, med deraf følgende ekspropriationer etc. Hertil kom-mer en problematik omkring strækningens vejoverkørsler, hvor der i dag højsttillades en hastighed på 140 km/t.Økonomien i hastighedsopgraderinger er ikke undersøgt.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen