Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1121967_0001.png
1121967_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. maj 20122012-1463
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. april 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 639:

Ministeren bedes gøre rede for årsagen til, at Banedanmark ikke koordinererden omfattende sporombygning mellem Skanderborg og Herning med en forø-gelseaf strækningshastigheden.

Svar:

Generelt vil der være en række samfundsmæssige fordele forbundet ved at ha-stighedsopgradere en given jernbanestrækning, herunder hvis hastighedsop-graderingen koordineres med andre arbejder i sporet.De samfundsmæssige fordele skal dog holdes op imod de omkostninger, der erforbundet med de nødvendige investeringer i infrastrukturen for at forøge ha-stigheden - eksempelvis udretning af kurver. Derfor bør en beslutning om enhastighedsopgradering afvejes i forhold til omkostningerne samt den samfund-søkonomiske gevinst, der vil opnås ved hastighedsopgraderingen.Derfor bør der heller ikke igangsættes hastishedsopgraderinger uden et solidtbeslutningsgrundlag. Med henblik på at opnå et sådant indgik den daværenderegering (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance Aftale om Bed-re mobilitet den 26. november 2010, hvormed der blev igangsat en analyse afmulighederne for hastighedsopgraderinger i forbindelse med Signalprogram-met. Analysen forventes afsluttet ultimo 2012.Det er på den anden side ikke økonomisk ansvarligt at udskyde sporfornyelses-projekter unødigt.I forhold til den konkrete sag, der spørges til her, blev sporfornyelsesprojektetpå strækningen Skanderborg-Herning igangsat allerede i 2011, jf. Akt 45 af 7.april 2011. Sporfornyelsen er nødvendig at gennemføre i 2012 for at undgå ha-stighedsnedsættelser og reduceret drift på strækningen.
Med venlig hilsenSide 2/2
Henrik Dam Kristensen