Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. maj 20122012-1448
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. april 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed sender endelig besvarelse på. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 627:Ministeren bedes give en udspecificeret værdiansættelse af aktivet transportmateri-el år for år i perioden 2007 - 2011 på de forskellige tog- og materieltyper - herunderIC4-materiel, IC3-materiel, MR-materiel, EA-lokomotiver m.v.
Svar:Nedenfor følger en af DSB udspecificeret værdiansættelse af aktivt transport-materiel år for år i den ønskede periode. Akkumuleret anskaffelse angiver om-kostninger direkte tilknyttet anskaffelsen samt værdiforøgende forbedringer.Den akkumulerede anskaffelse i et givet år angiver således de udgifter (anskaf-felse+værdiforøgende vedligehold), der har været tilknyttet aktivet frem til detpågældende år.For EA lokomotiver ses fx, at der ikke fra 2007-2011 er en konstant akkumule-ret anskaffelse, og der dermed ikke har været foretaget yderligere indkøb ellerværdiforøgende forbedringer i perioden. For MQ tegner sig samme billede i2007-2009, men hvor der for både 2010 og 2011 sker en forøgelse i den akku-mulerede anskaffelse, og dermed også i de akkumulerede afskrivninger samtden bogførte værdi af aktivet i årene.DSB gør opmærksom på, at mindre forskelle ift. DSB’s årsrapporter skyldes af-rundinger.
Side 2/3(1.000 kr)Litra typeEA (lokomotiver)ETIC3IC4IR4ME (lokomotiver)MQMRØvrige1TogmaterielOmløbsdele2LCC (eftersyn)3TransportmaterielAkk. an-skaf.38.6241.265.1782.088.914150.9952.124.437254.21029.706130.65480.8096.163.527194.484558.9166.916.9272007Akk.afskrivn.-38.624-489.611-1.472.421-1.887-1.204.336-233.266-29.706-121.170-64.047-3.655.068-40.950-359.658-4.055.676Bogf. vær-di0775.567616.493149.108920.10120.94409.48416.7622.508.459153.534199.2582.861.251Akk. an-skaf.38.6241.265.1782.298.510402.6532.124.437254.21029.706130.654141.4516.685.423218.669637.8877.541.9792008Akk.afskrivn.-38.624-551.093-1.526.180-13.002-1.296.715-243.744-29.706-125.854-69.589-3.894.507-40.950-331.625-4.267.0822009Bogf. vær-di0714.085772.330389.651827.72210.46604.80071.8622.790.916177.719306.2623.274.897Akk. an-skaf.38.6241.295.3332.349.373804.4072.136.135254.21029.706157.422144.1847.209.394224.360738.2948.172.048Akk.afskrivn.-38.624-612.977-1.586.886-34.565-1.370.588-254.210-29.706-129.428-65.223-4.122.207-40.950-360.370-4.523.527Bogf. vær-di0682.356762.487769.842765.5470027.99478.9613.087.187183.410377.9243.648.521
(1.000 kr.)Litra typeEAETIC3IC4IR4MEMQMRØvrigeTogmaterielOmløbsdeleLCC (eftersyn)Transportmateriel
Akk. an-skaf.38.6241.808.1932.427.222883.3032.139.786307.482177.098164.427165.8368.111.971263.973850.1829.226.126
2010Akk.afskrivn.-38.624-683.390-1.648.591-61.418-1.445.653-249.347-29.706-137.608-75.834-4.370.171-40.950-377.608-4.788.729
Bogf. vær-di01.124.803778.631821.885694.13358.135147.39226.81990.0023.741.800223.023472.5744.437.397
Akk. an-skaf.38.6241.898.8172.427.2551.767.0002.137.402316.918268.708164.427163.5259.182.676276.975959.62110.419.272
2011Akk.afskrivn.-38.624-776.369-1.711.634-241.309-1.518.003-268.707-38.818-146.355-86.421-4.826.240-40.950-364.700-5.231.890
Bogf. vær-di01.122.448715.6211.525.691619.39948.211229.89018.07277.1044.356.436236.025594.9215.187.382
1
”Øvrige” dækker over følgende aktiver: Personvogne (litra ABns, ABS, ADns, Bn, Målevogne, ATC udstyr i lejede ICE
togsæt, Containerbærevogne, Rangertraktorer (KØF), 2 Rangerlokomotiver (MK og MT), 3 Diesellokomotiver (MY ogMZ) og den Kongelige salonvogn.2
”Omløbsdele” er dele, som repareres og genanvendes i transportmateriellet eksempelvis bogier. Omløbsdele op-tages med en konstant mængde og værd i regnskabet
3
”LCC" (Life Cycle Cost) er udgifter til større vedligeholdelsesarbejder (eftersyn) på togmateriel. Regnskabsmæssigt in-
dregnes udgifterne i anskaffelsesværdien som et separat anlægsaktiv, der afskrives over brugstiden, det vil sige perio-den frem til næste eftersyn.
Med venlig hilsenSide 3/3
Henrik Dam Kristensen