Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. maj 20122012-1448
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. april 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Martin Geertsen (V).Spørgsmål nr. 622:
Ministeren bedes redegøre for udviklingen i DSB's gæld år for år siden DSB´s om-dannelse til SOV i 1999 fordelt på langfristet og kortfristet gæld?
Svar:
Udviklingen i gælden siden 1999 fordelt på langfristet og kortfristet gæld frem-går af tabellen nedenfor.Den langfristede gæld består primært af langfristet gæld på lån optaget i perio-den til finansiering af blandt andet større investeringer i rullende materiel,udvidelse af værkstedskapacitet og i bygningsmoderniseringer f.eks. Køben-havn Hovedbanegård. Mange af DSB's investeringer er kendetegnet ved, at deter aktiver med lang levetid, der søges helt eller delvis finansieret ved lange lån.Regnskabsmæssigt er langfristet gæld optaget som gæld med forfald udover 1år. Et tidligere langt lån, hvor restbeløbet, der er tilbage, er under 1 år, visessom kort gæld.I den korte gæld indgår kortfristet gæld til kreditinstitutter mv. foruden enrække regnskabsmæssige poster, der ikke relaterer sig til rentebærende gæld.Der indgår for eksempel leverandørkredit og anden gæld som, skyldige lønrela-terede poster, dagsværdi af sikringsinstrumenter og periodeafgrænsningspo-ster.For at give et helhedsbillede af udviklingen i gælden er tabellen suppleret medinformation om udviklingen i den netto rentebærende gæld, dvs. den gæld, derbetales rente på. Den netto rentebærende gæld beregnes som summen af densamlede gæld fratrukket likvide midler.
Mio.kr.Langfristet gældKortfristet gældI altNetto rentebærende gæld
1999 2000 2001 2002
2003
2004
2005
2006
2007
Side 2/220082009
2010
2011
1.203 2.482 3.415 6.226 7.048 8.790 11.805 10.696 9.547 8.811 8.036 10.342 9.7182.901 3.071 2.914 3.007 3.467 4.2393.2074.132 5.2106.2658.2376.321 7.8354.104 5.553 6.329 9.233 10.515 13.029 15.012 14.828 14.757 15.076 16.273 16.663 17.5532.024 2.956 4.059 5.2437.2688.964 10.172 10.628 10.993 11.900 11.873 12.029 12.172
Kilde: DSB’s årsrapporter 1999-2011, løbende priser.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen