Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
Samrådsspørgsmål AÆ:Ministeren bedes redegøre forstatus på DSB Sveriges samlede økonomi, herunder en redegørelsefor den konkrete baggrund for underskuddet på kr. 63 mio. for deførste tre kvartaler i 2011?Svar
Følgende fremgår af DSB’s årsrapportfor 2011:”Resultatet af primær drift udgør etunderskud på 120 mio. kr., hvilketprimært kan henføres til for storeomkostninger i de nye operationerblandt andet lønomkostninger, som ermeget højere end først antaget.(DSBbenævner aktiviteterne i Sverigesom ”operationer”, men der er retteligtale om trafikkontrakter. Der er tale omoperationer, der har kørt igennem flereår, men der er også kommet nye til i2011)
Side 2/5
Hertil kommer omkostninger tilerstatningskørsel i forbindelse medvintervejret i starten af 2011 ogomkostninger i forbindelse medafskedigelser af medarbejdere i DSBSverige.Roslagsbanan lever resultatmæssigt optil forventningerne, mens resultaterne iDSB Väst, DSB Småland og DSBUppland er negativt påvirket af størreomkostninger end forventet.DSB’s ledelse har revurderetforretningsplanerne for aktiviteterne ogvurderer, at der er et betydeligtpotentiale for at gennemføredriftsmæssige forbedringer. For DSBVäst AB er det dog vurderingen, attrafikkontrakten under de nuværende
Side 3/5
omstændigheder ikke vil give overskud,hvorfor DSB har iværksat yderligeretiltag for at kunne udarbejde planer foren langsigtet løsning.I konsekvens heraf er der i moder- ogkoncernregnskabet for 2011 foretagethensættelser og nedskrivninger på i alt303 mio. kr. baseret på en vurdering afrisici og DSB’ økonomiske vurdering.”DSB oplyser endvidere, at DSB efterudarbejdelsen af ovenstående afsnit iårsrapporten har taget konsekvensen afden dårlige økonomi og har afhændetDSB Väst AB. Pr. 1. maj 2012 er DSBsåledes helt ude af trafikken i ogomkring Göteborg.DSB Väst AB og Västtrafik(trafikselskabet) har indgået en aftale
Side 4/5
om, at regionaltogstrafikken i ogomkring Göteborg overgår til svenske SJden 1. maj 2012.DSB vurderer, at aftalen økonomisk seter den bedst mulige for DSB og dedanske skatteydere.Jeg er også meget glad for, at DSB medoverdragelsen til SJ har fundet enløsning, der sikrer, at kunderne blivermindst muligt påvirket af DSB’safvikling af aktiviteterne.Den nye aftale betyder, at DSB betaler205 millioner danske kroner tilVästtrafik.
Side 5/5
De 303 millioner kroner inedskrivninger og hensættelser, som jegtidligere nævnte, går således tilomkostninger forbundet medafviklingen af DSB Väst AB, inklusivebetalingen på 205 mio. kr. til Västtrafik,samt reduktion i hovedkontoret i DSBSverige AB.Det helt præcise tab på DSB Väst kanikke opgøres endnu, da aktiviteternesom nævnt først afvikles pr. 1. maj 2012.Endelig oplyser DSB, at DSB’s øvrigeaktiviteter i Sverige – driften af DSBSmåland og DSB Upptåget - ikke erberørt af situationen med Västtrafik.DSB undersøger i øjeblikket, hvorvidtdisse to aktiviteter kan udvikles til sundeforretninger.