Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1114799_0001.png
1114799_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
3. maj 20122012-1355
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. april 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 604:

Transportministeren bedes svare på, om DSB vil oplyse, hvor stort et beløb i kronerog øre DSB forventer at reducere omkostningerne med i DSB Onboard Service i2012, jf. svar på TRU alm. del spørgsmål 538?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser følgende:Onboard Service består af DSB’s togpersonale på fjern- og regionaltogsstræk-ninger. Personalet i Onboard Service varetager en række primært kundevendteopgaver ombord på toget i forbindelse med sikkerhed, afgangsprocedure, billet-tering, opretholdelse af ro og orden og trafikinformation til kunderne samt ge-nerel soignering af toget undervejs. Desuden varetager togpersonalet salg fraDSB’s salgsvogn i IC og IC Lyn trafikken og servicering på DSB 1'.Hidtil har varetagelsen af ovennævnte opgaver været fordelt på tre medar-bejderkategorier, der har delt opgaverne ombord:•Togføreresom er overordnet ansvarlige for togpersonalet ombord.•Togbetjente,som assisterer togføreren med ovennævnte opgaver.•Togsteward/togstewardesse,som primært varetager servicering af kunderneved salg fra salgsvognen samt servicering af kunder på DSB 1'.DSB har vurderet mulighederne for effektiviseringer i hele virksomheden, her-under i Onboard Service. Det er på den baggrund besluttet, at der i OnboardService fremover opereres med enhedsmedarbejdere, og togbemandingen ju-steres i henhold hertil. Samme medarbejderkategori vil således kunne varetagealle funktioner ombord i ”samme arbejdsgang”.
Der vil herefter ikke være tilknyttet personale alene med det formål at varetagesalg fra salgsvognen. Der planlægges bemanding på togafgangene i forhold tiltogets størrelse og produkt.Effektiviseringen medfører nedlæggelse af knap 200 stillinger i Onboard Servi-ce og medfører en effektivisering på knap 17% i bemandingsbehovet samtidigmed, at den nuværende service med såvel billettering, information og service-ring fra salgsvogn og til DSB 1' kunder mv. kan opretholdes.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen