Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1045641_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
24. november 20112011-3688
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Trafikudvalget har i brev af 2. november 2011 stillet mig følgende spørgsmål 60(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 60:

På grund af revner i Storstrømsbroen er seks af DSB’s dobbeltdækkervognestrandet på Falster. Vognene er hårdt tiltrængt i den sjællandske pendlertrafik,hvor mange passagerer er henvist til ståpladser i myldretiden. På dennebaggrund bedes ministeren oplyse, om der er tages initiativ til en alternativhurtig fragt af togvognene til Sjælland, eksempelvis ved chartring af entogfærge, der kan fragte togvognene fra Rødby til Trelleborg, hvorfra de kunnekøres til Sjælland med henblik på snarlig indsættelse i togtrafikken?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser, at:”Lukningen af Storstrømsbroen for togtrafik har haft konsekvenser for DSB’skunder. Det skyldes, at de strandede vogne og lokomotiver ikke kunne indgå iden planlagte drift, og ikke kunne komme på værksted.DSB undersøgte derfor tre muligheder for at fragte lokomotiver og vogne returtil Sjælland:•Kørselaf vogne og lokomotiver over Storstrømsbroen.•Fragtaf vogne og lokomotiver via færge til Tyskland og derfra kørsel viaJylland til Sjælland.•Fragtaf vogne og lokomotiver på blokvogn over Farøbroerne.Alle løsninger var mulige på lang sigt. Både løsningen med fragt til Tysklandeller over Farøbroerne ville dog indebære relativt store grader af usikkerhed,praktiske problematikker og ekstraordinære økonomiske byrder. Ud fra enøkonomisk betragtning og vægtning af risici valgte DSB derfor at aftale medBanedanmark, at materiellet kunne fragtes over Storstrømsbroen, såfremtTrafikstyrelsen vurderede det sikkert. Det skete mandag d. 14. november”
Med venlig hilsenHenrik Dam Kristensen