Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1119236_0001.png
1119236_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. maj 20122012-1295
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. april 2012 stillet mig følgende spørgsmål596 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 596:Vil ministeren redegøre for status vedr. det danske EU-formandskabsbestræbelser på at få tilvejebragt mulighed for transittrafik med modulvogntogpå det overordnede tyske vejnet?

Svar:

Modulvogntog styrker effektiviteten af godstransport på vejene og bidragersamtidig til et bedre miljø og mindre kørsel på vejnettet, da to modulvogntogkan erstatte tre traditionelle lastbiler. Det danske formandskab ønsker derfor atfremme muligheden for at køre med modulvogntog på tværs af landegrænser iEU.Sagen blev bl.a. rejst af mine embedsmænd ved et forberedende møde om detdanske EU-formandskab med EU-Kommissionen i november måned 2011. Selvhar jeg haft lejlighed til at rejse sagen ved adskillige lejligheder overfor minekolleger i Rådet både op til og under formandskabet, bl.a. overfor den tysketransportminister ved et møde i Berlin i februar 2012.Jeg har også nævnt modulvogntog ved en konference arrangeret af Internatio-nal Road Transport Union den 29. februar 2012. Hertil kommer, at jeg hardrøftet modulvogntog med toneangivende medlemmer af Europa-ParlamentetsTRAN-komité, herunder formanden for udvalget, Brian Simpson, forud for detdanske formandskab. Det er bl.a. sket ved møder i Bruxelles den 21.-22. juni2011 og senest i forbindelse med præsentationen af formandskabsprogrammetden 24. januar 2012 i Bruxelles.Fra dansk side har vi lagt vægt på, at modulvogntog repræsenterer et konkretog praktisk skridt i retning af grønnere vejtransport. Det danske forsøg medmodulvogntog har vist, at to modulvogntog erstatter tre regulære vogntog. Ud-over lavere transportomkostninger betyder det, at man bidrager til at nedbrin-ge CO2-udledningen for vejgodstransporten. Fordelene ved modulvogntog ud-nyttes bedst, når de bruges til transport over længere distancer.
Flere lande i Europa er ved at få øjnene op for modulvogntogs fordele. Det gæl-der bl.a. Tyskland, som fra den 1. januar 2012 har iværksat et forsøg medmodulvogntog, der blandt andet inkluderer den vigtige hovedfærdselsåre mo-torvej A7.Jeg har noteret, at der på det seneste har været en debat mellem transportkom-missær Siim Kallas og Europa-Parlamentet i forlængelse af Kommissionens se-neste udmeldinger angående fortolkningen af direktivet. Denne debat er i sigselv et skridt på vejen til, at der i fremtiden kan køre modulvogntog på en stør-re del af det europæiske vejnet.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen