Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1046574_0001.png
1046574_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. november 20112011-3687
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. november 2011 stillet mig følgendespørgsmål 59 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 59:

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 27. oktober 2011 fra Torben BoHansen, Glumsø vedr. evt. skader på Åsø Vandværk ved anlæg afFemernforbindelse, jf. TRU alm. del - bilag 36."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser:Der arbejdes i forbindelse med jernbanelandanlæg i tilslutning til FemernBælt-forbindelsen med en opgradering af jernbanen til enten 160 km/t eller200 km/t.I henvendelsen udtrykkes bekymring for en række forhold vedrørende Åsøvandværk, Åsø by og Glumsø-egnen som følge af en opgradering af jernbanentil 200 km/t.I den løsning, hvor banen opgraderes til 160 km/t, vil der ikke ske ændringer isporenes placering eller i togenes hastighed på den pågældende strækning. Dennuværende påvirkning af vandværket vil i denne situation derfor ikke ændres.Ved løsningen, hvor jernbanen opgraderes til 200 km/t, skal der udrettes enkurve nord for Glumsø. Herved vil banen blive flyttet til et nyt tracé, hvor dervil være en afstand på 70 m fra nærmeste spor til Åsø Vandværks boring. Meddenne afstand vil vibrationsniveauet fra banen være så lavt, at det ikke vilmedføre skader på boringen. Selv om forlægningen af banen betyder, at derskal afgraves ca. 10 m, vil der fortsat være ca. 20 m dæklag af moræneler tilbeskyttelse af grundvandet. Banedanmarks vurdering er, at grundvandet ergodt beskyttet med dette dæklag. Projektet vil endvidere ikke medføre engrundvandssænkning i det primære grundvandsmagasin på strækningenomkring Åsø Vandværk, hverken i anlægsfasen eller når banen er bygget.Banedanmark har i maj 2011 redegjort for disse forhold til Foreningen afVandværker i Danmark.
Side 2/2
Projektet vil i henhold til normal praksis også sikre, at vandforsyningen til depågældende ejendomme opretholdes.I begge løsninger vil der i forbindelse med anlægsarbejderne være gener fornaboerne – dog i større omfang ved en opgradering til 200 km/t. Det erundersøgt nøje, og der er redegjort herfor i Banedanmarks miljøredegørelse frafebruar 2011 for projektet. Heraf fremgår det ligeledes, at generne vil blivebegrænset ved en række afhjælpende foranstaltninger.Ved en opgradering til 160 km/t, hvor banen ikke flyttes, vil broen vedMøllebækvej skulle udskiftes for at gøre plads til et overhalingsspor, mens dennuværende bro ved Åsø Bygade ikke ændres.Ved en opgradering til 200 km/t er det korrekt, at det vil være nødvendigt atflytte sporerne på Glumsø Station. Der skal ved denne løsning også laves broerover den nye banestrækning ved Møllebækvej og Åsø Bygade. Broen ved ÅsøBygade skal i denne løsning udskiftes, hvorimod den nyere bro vedMøllebækvej ikke ændres. Ændringerne omkring Glumsø, med de følger dethar for eksisterende anlæg, giver mulighed for, at gennemkørende tog kanpassere stationen med 200 km/t.Med venlig hilsenHenrik Dam Kristensen