Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1104801_0001.png
1104801_0002.png
1104801_0003.png
MINISTEREN
Folketingets TransportudvalgChristiansborg1240 København K
Dato17. april 2012J. nr. 2012---928
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. april 2012 stillet mig følgende spørgsmål 586(TRU alm. del), som jeg herved skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Morten Marinus (DF).

Spørgsmål nr. 586:

"Kan ministeren redegøre for, hvordan han vil sikre, at posttilsynet fremoverdokumenterer deres kontrol og indrapporterer det til ministeren?”.

Svar:

Jeg kan oplyse, at Trafikstyrelsen i medfør af postloven er bemyndiget til atudøve de generelle tilsynsbeføjelser, som transportministeren er tillagt efterloven.Transportministeriets departement har det overordnede tilsyn medTrafikstyrelsens varetagelse af sine tilsynsopgaver på det danske postmarked.For så vidt angår Trafikstyrelsens tilsynsopgaver kan jeg oplyse, at styrelsensom led i tilsynet holder kvartalsvise møder med Post Danmark. Endvideremodtager Trafikstyrelsen en række skriftlige oplysninger fra Post Danmark, jf.nedenfor.Trafikstyrelsen fører tilsyn med, at Post Danmark lever op til de service- ogkvalitetsmål for befordringen af breve, økonomibreve, pakker, dagblade ogøvrige blade, som konkret er fastsat i den individuelle tilladelse til PostDanmark, og som indirekte følger af postloven. Med henblik herpå modtagerstyrelsen hver måned følgende oplysninger fra Post Danmark:Resultatet af den eksterne kvalitetsmåling for breve,økonomibreve og magasinpostResultatet af Post Danmarks interne kvalitetsmåling for pakker,dagblade og øvrige bladeÅrsagsforklaringer til eventuelle større forsinkelser på brevområdet.På brevområdet er det et uafhængigt analyseinstituts kvalitetsmålinger (QuotasGmbH), som ligger til grund for Trafikstyrelsens vurderinger, og målingerne
finder sted i henhold til en række EU-standarder. Pakke- og bladbefordringenbliver vurderet på grundlag af Post Danmarks interne målinger.Hvis kvalitetsmålingerne - eller udviklingen over tid - giver anledning tilspørgsmål, og navnlig hvis resultaterne ligger under de fastsatte kvalitetskrav,vil Trafikstyrelsen selvsagt reagere herpå over for Post Danmark, som vil blivebedt om nærmere forklaringer. Det skete senest efter vinteren 2010-11foranlediget af vejrliget visse steder i landet.Med postloven er der samtidig indført hjemmel for Trafikstyrelsen til atpålægge Post Danmark en bod for mangelfuld opfyldelse af kvalitetskravet på93 pct. for én eller flere af de indenlandske brevtyper i et kalenderår. Jeg kanoplyse, at der for 2011 under ét – til trods for de nævnte vejrligsproblemer ibegyndelsen af året – ikke har været anledning til at bringe bodsordningen ianvendelse.Trafikstyrelsen fører således løbende tilsyn både med Post Danmarksrettidighed måned-for-måned og tilsyn med, hvorvidt Post Danmark samlet set- når året er gået - landsdækkende har levet op til kvalitetskravene.Trafikstyrelsen fører ligeledes tilsyn med, at Post Danmark overholderpostlovens og den individuelle tilladelses krav til det landsdækkendepostbetjeningsnet, og Post Danmark sender årligt en rapport til Trafikstyrelsenom den hidtidige og den forventede udvikling i postbetjeningsnettet, påbaggrund af hvilken styrelsen efterfølgende orienterer Transportministerietsdepartement.Klagesagsbehandlingen er også et led i tilsynet, idet styrelsen derigennembliver gjort bekendt med f.eks. problemer med postleveringen i et område.Trafikstyrelsen behandler klager fra postbrugerne over Post Danmark og andrepost- eller distributionsvirksomheder.Trafikstyrelsens sagsbehandling af klager over Post Danmark drejer sig typiskom:Utilfredsstillende levering af postFor lav eller manglende erstatning i forbindelse medbeskadigede eller bortkomne brev- eller pakkeforsendelserManglende opfyldelse af befordringspligten.Klagesager - i lighed med andre henvendelser til styrelsen om Post Danmarkeller klager over andre post- eller distributionsvirksomheder - dokumenteresved oprettelse og registrering i Trafikstyrelsens journalsystem.Transportministeriets tilsyn med Trafikstyrelsens posttilsyn er dels baseret påresultatkontrakten mellem departementet og styrelsen og dels på bilateralemøder mellem departementet og styrelsen samt via de input, somdepartementet får via borgerhenvendelser og artikler i pressen. Hertil kommergennemgang af og krav til indhold i styrelsens årsrapporter.Jeg har noteret mig, at Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen for fremtiden viludfærdige korte beslutningsreferater fra sine bilaterale kontakter og møder
med Post Danmark om postkvaliteten eller om andre emner omfattet afstyrelsens generelle tilsyn med Post Danmarks opfyldelse af befordringspligten.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen