Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1105172_0001.png
1105172_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. april 20122012-1203
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. marts 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Morten Marinus (DF).

Spørgsmål nr. 583:

På baggrund af den alvorlige påsejling af jernbanebroen mellem Aalborg ogNørresundby natten mellem d. 28. og 29. marts 2012 vil jeg bede ministerenmed bidrag fra DSB og Banedanmark om at give en samlet redegørelse for,hvordan det undgås, at de forsinkelser, der vil opstå, mens broen repareres,kan reduceres mest muligt, så det undgås, at den kollektive transport til Nord-jylland tvinges i knæ af hændelsen.

Svar:

For at reducere de forventede forsinkelser har jeg fået oplyst, at Banedanmarkog DSB har igangsat følgende tiltag:Banedanmark har indsat en særlig indsatsgruppe, der skal finde den bedste oghurtigste løsning på at få genoptaget trafikken mellem Vendsyssel og resten aflandet samt koordinere genetableringen af broklappen med det sporarbejde,der allerede var planlagt i Nordjylland hen over sommeren.Som en del af denne indsats lagde Banedanmark efter påsejlingen såkaldte Y-baliser (vendebaliser) ud i Lindholm og Aalborg Vestby, der gør det muligt atvende tog fra Frederikshavn i Lindholm og tog sydfra i Aalborg Vestby uden deforsinkelser, som det eksisterende sikringsanlæg ville give. Baliserne bliver lig-gende, indtil trafikken over Limfjordsbroen kan genoptages.DSB har indsat buskørsel med halvtimesdrift mellem Aalborg og Lindholm.Den øvrige trafik nord for broen mellem Lindholm og Frederikshavn kører nor-malt og syd for broen er trafikken ligeledes normal frem til Aalborg.Rejsestrømmene i Vendsyssel og til/fra Aalborg er fordelt således, at 80 pct.rejser til og fra Aalborg eller lokalt i Vendsyssel, mens kun 20 pct. rejser fraVendsyssel og længere sydpå end Aalborg. Med den trafikale løsning, hvortogene mellem Lindholm og Frederikshavn kører efter den normale plan, sikresen fortsat god sammenhæng i den kollektive trafik i Nordjylland, idet pendler-ne sikres vanlig forbindelse til tilstødende busser og lokaltog i Vendsyssel.
For de ca. 20 pct. rejsende, der rejser mellem destinationer syd for Aalborg ogtil/fra fra Vendsyssel, vil der dog selvsagt være ulemper i forbindelse med, atdisse passagerer skal skifte til bus mellem Aalborg og Lindholm.For at imødegå disse ulemper for kunderne har DSB foretaget følgende hand-linger:•PåAalborg station vil der være perronvagter, som kan give information tilkunderne om forbindelser mellem bus og tog.•Derinformeres bredt via rejseplanen, dsb.dk og i pressen om, at rejsende vilblive en halv time forsinket og derfor skal tjekke deres rejse.•Deter besluttet, at der gennemføres oftere rengøring af stationen end sædvan-ligt.•Derer fundet en løsning, som gør, at DSB's Børneguideordning kører som nor-malt mellem Frederikshavn og Københavns Hovedbanegård fredag og søndag.Mellem Lindholm og Aalborg indsætter DSB busser reserveret til uledsagedebørn, der rejser med DSB Børneguide. DSB's børneguider er med på hele turen,og busserne har forbindelse til og fra de sædvanlige togafgange i Aalborg.DSB oplyser i øvrigt, at erfaringerne fra de første dage med den ændrede betje-ning i Nordjylland har været positive. Udviklingen følges dog tæt i den kom-mende tid med henblik på iværksættelse af eventuelle korrigerende handlinger.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen