Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1105170_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. april 20122012-1203
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. marts 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Morten Marinus (DF).

Spørgsmål nr. 582:

På baggrund af den alvorlige påsejling af jernbanebroen mellem Aalborg ogNørresundby natten mellem d. 28. og 29. marts 2012 bedes ministeren redegø-re for, hvordan en sådan påsejling overhovedet er mulig og desuden oplyse,hvorledes der vil blive evalueret på hændelsen, så der kan skabes fremtidigesikkerhedsprocedurer omkring broen, så lignende alvorlige hændelser kan und-gås i fremtiden.

Svar:

Den Maritime Havarikommission undersøger påsejlingen af Limfjordsbroen afdet finske skib M/S Ramona d. 28. marts. Det er derfor den Maritime Havari-kommission, der kan udtale sig om årsagen til påsejlingen.Reglerne for gennemsejling findes i Søfartsstyrelsens bekendtgørelse nr. 961 af7. december 1992 om sejlads gennem visse broer i danske farvande, med æn-dring jf. bekendtgørelse nr. 872 af 14. oktober 1994 samt i særbestemmelser forgennemsejling af Jernbanebroen nævnt i ”Den danske Havnelods”, der i ud-drag er overført til Banedanmarks "Betjenings-, Eftersyns- og Vedligeholdelses-instruks for klapmaskineri m.v. for Jernbanebroen over Limfjorden".Når resultatet af Den Maritime Havarikommissions undersøgelse foreligger, vilBanedanmark i samarbejde med Søfartsstyrelsen og Den Maritime Havarikom-mission se på, om der skal ændres i de gældende bestemmelser og instrukser.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen