Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1108716_0001.png
1108716_0002.png
- AKT231238 - BILAG 2 - [ DSBbidrag til besvarelseaf TRU 578 ] -
DSBTransportministerietFrederiksholms Kanal 27F1220 KøbenhavnK
DSB'sbidragtil svarpåTRU aim. del spørgsmål 578 - vedrørende rejsekort

20. april 2012

Transportministeriet har ved mail af 13.april 2012 anmodet DSB om bidrag til svar påTRU aim. delspørgsmål 578, angående henvendelseaf 27.marts fra Rasmus ØllegårdJuncker om benyttelse af Rejsekort.
D S B
S ø l v e a d e 4 0 A
C

DK-1307 København K

DSBhar følgende bidragtil svar:DSB har isinbesvarelsetaget udgangspunkt i, hvad der fremgår afhenvendelsen:At Rasmus Øllegård Junckerbor oggår i skole i Roskilde, og i øvrigt rejser til Slagelse2 gangeom ugen.Baseretpå Rasmus ØllegårdJunckersegne oplysninger, har hansiden 2011 haft et HyperCard, der giver adgangtil at rejse i Hovedstadsområdet. Hanskalderfor købe billetter til at rejsefrem ogtilbage til Slagelse. Rasmus ØllegårdJuncker oplyser endvidere,at hanefter rådgivningfra DSB iRoskilde- af hensyn tillavere rejseomkostninger - skiftede til et rejsekort. Ung.Baggrunden er den,at overgangentil rejsekortet samtidig betyder, at alle selskaberiden kollektive trafik overgår til at benytte sammezonesystem. Konkret betyder det,at jernbaneoperatørerne forlader dereseksisterendezonesystemog overgår til detzonesystem, der anvendesaf deenkelte trafikselskaber. Zoneskiftet betyder i RasmusJunckerstilfælde,at relationen Roskilde-Slagelse stiger fra 6til 8 zoner. enIovergangsperiode kandet dermedforekomme, at det er enfordel at forblive på deeksisterende billetter.DSB har ien periode haft særlige introduktionsrabatter på rejsekort, mengennemførte ijanuar, af hensyntil ennormalisering af priserne,en ændringiprincipperne for beregningaf rabat ved brug af Rejsekort. Der blev blandt andetindført entidsrabat for brugere af HyperCardogWildcard,der gradueresefter hvornårpådagenenrejse foretages.Vedbrug af billet og klippekort, som stadiger enmulighed for de rejser, Rasmus Øllegård Junckerforetager, givesden tidsmæssigerabat udelukkendeefter ugedagog er størst på hverdage,hvor Rasmus ØllegårdJuncker efter sineegneoplysninger rejser.I myldretiden morgen ogeftermiddag er tidsrabatten ved brugaf rejsekort mindst, ogdet er især det, Rasmus Øllegård Junckerhar erfaret. Hanopnår til gengældenmængderabat, hvis hanforetager 16 til 20 rejser om måneden. Samletset er det iRasmus ØllegårdJunckerstilfælde enfordel at forblive på et ung 10-turskort.Netop fordi det iovergangsperioden,hvor rejsekortet udrulles er svært for kunderneat orientere sigmellem "det gamle papirsystem"og rejsekortet, opfordrer DSBsinekunder til at benytte sigafwww.reisekort.dkog rejseplanen påwww.reiseplanen.dk
DSB
for at finde oplysningerneiforhold til denenkelte kundeskonkrete rejsemønster,ligesom kunderne selvfølgeligaltid er velkomnetil at kontakte det fælles rejsekortkundecenter.

Side 2/2

20. april 2012