Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1046114_0001.png
1046114_0002.png
J.nr. 2011-080-0128Dato: 24. november 2011
TilFolketinget - Transportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 57 af 31. oktober2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Barfoed(KF).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Karsten Aasberg Karlsen

Spørgsmål:

I forlængelse af samrådet i Transportudvalget 27. oktober 2011 om en beta-lingsring omkring København bedes ministeren forklare, hvordan den enkelte borgers tids-besparelse i trafikken – opnået som følge af en årlig betaling af mange tusinde kroner vedbetalingsringen – ifølge ministeren kan give denne borger en bedre privatøkonomi.

Svar:

Det er regeringens opfattelse, at tid er kostbart for den enkelte, også den tid der bruges på atholde i kø. Derfor vil det være en gevinst for den enkelte borger og samfundet generelt, nårtransporttiden reduceres.Udover den samfundsøkonomiske gevinst vil indførelsen af betalingsringen om Københavnogså påvirke borgernes privatøkonomi ad flere veje. Betaling for passage af betalingsringenvil øge borgerens udgifter, mens lavere takster i den kollektive trafik og tidsbesparelser itrafikken kan give mulighed for forbedringer af borgerens privatøkonomi. Tid er såledespenge. Mindre spild af tid i bilkøer vil kunne frigøre tid til f. eks. at arbejde eller til at væresammen med familien. Mere fritid repræsenterer i sig selv også en værdiEn vurdering af virkningerne for borgerne vil skulle afvente det endelige forslag til en beta-lingsring om København.
Side 2