Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1104015_0001.png
1104015_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. april 20122012-1129
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. marts 2012 stillet mig følgende spørgsmål565 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 565:

Vil transportministeren kommentere artikel i Ekstra Bladet om ulovligcabotagekørsel, tirsdag d. 20.marts 2012, side 20 ”Trafikstyrelsen: Det er derikke noget ulovligt i”, hvor leder af styrelsens Center for Markedstransport,kontorchef Niels Remmer udtaler: ”Men det er ikke svindel at sætte det isystem.” Vil ministeren i sin kommentar til ovennævnte oplyse, hvordanudtalelsen fra kontorchef Niels Remmer harmonerer med Trafikstyrelsens egencabotagevejledning pkt. 1, hvor det hedder: ”Den internationale transport, dergår forud for cabotagekørslen, skal have en sådan karakter, at den ikke primærthar til formål at give mulighed for at anvende cabotagereglerne”.

Svar:

Jeg kan oplyse, at ifølge forordning nr. 1072/2009 om fælles regler for adgangtil markedet for international godstransport må der i tilslutning til eninternational transport udføres op til 3 cabotagekørsler inden for 7 dage efter,at godset, der blev transporteret ved den internationale transport, er leveret.Såfremt der køres ind i Danmark uden last i tilslutning til en internationaltransport, der er afsluttet i en anden medlemsstat, må der udføres 1cabotagekørsel inden for 3 dage efter indrejsen i Danmark. Dennecabotagekørsel skal ligeledes være afsluttet inden for 7 dage efter, at godset, derblev transporteret ved den internationale transport, er leveret.Forordningen er ikke til hinder for, at der kan udføres systematiskcabotagekørsel, så længe betingelsen om, at der i tilslutning til en internationaltransport inden for 7 dage kan udføre op til 3 cabotagekørsler, overholdes. Deter endvidere en forudsætning, at den internationale transport, der går forud forcabotagekørslen, skal have en sådan karakter, at den ikke primært har tilformål at give mulighed for at anvende cabotagereglerne.
Formuleringen i Trafikstyrelsens cabotagevejledning tager sigte på situationer,hvor kørslen til Danmark ikke kan betegnes som en egentlig transport, menhvor man f.eks. kører med en tom trailer eller to tomme paller. Hvis der er taleom en reel transport af gods ind i Danmark, har kørslen ikke en sådan karakter,at den primært har til formål at give mulighed for at anvende cabotagereglerne.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen