Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1104050_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. april 20122012-1126
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. marts 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 559:

Finder ministeren det realistisk, når DSB vurderer at kunne finde besparelser,derskal forbedre DSB's driftsøkonomi med 1 mia. kr. inden 2015, jf. DSB´s presse-meddelelse af 2. februar 2012 ”Nye aftaler skal skabe større fleksibilitet og bedreøkonomi i DSB”?

Svar:

En analyse fra konsulentfirmaet Quartz+Co, der blev offentliggjort i august2011, har peget på en række potentielle besparelsesområder i DSB.DSB’s bestyrelse har herefter identificeret besparelsesmuligheder inden for syvområder: Togservice, Lokomotivførere, Indkøb, Vedligehold, Stationer og byg-ninger, Kommercielle muligheder og Administration og ledelse.Med baggrund i disse besparelsesmuligheder er der blevet udarbejdet en planfor de kommende år, som skal forbedre DSB’s driftsøkonomi med en milliardkroner inden 2015. Planen er udmøntet i en række projekter, hvis resultat er enmarkant forbedret økonomi gennem blandt andet optimering af DSB’s indkøb,reduktion af overkapacitet blandt det kørende personale, bedre planlægning ogoptimering, færre administrative medarbejdere.Som det væsentligste besparelsesområde er personaleområdet, hvor DSB i be-gyndelsen af 2012 indgik en række aftaler med de faglige organisationer.Der er tale om en ambitiøs, men nødvendig plan, som DSB har stort ledelses-mæssigt fokus på at komme i mål med. Eftersom virksomhedens ledelse selvhar identificeret de valgte besparelsesområder, har bestyrelsen dermed forplig-tet sig til at nå besparelsesmålet. Jeg har derfor ikke grundlag for at tro, at detikke er realistisk for DSB at opnå de identificerede besparelser .Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen