Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1104082_0001.png
1104082_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. april 20122012-1038
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. marts 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Martin Geertsen (V).

Spørgsmål nr. 538:

Ministeren bedes redegøre for status på arbejdet i DSB med at reduceredriftsun-derskuddet for/øge rentabiliteten i DSB Onboard Service, jf. rapporten "Effek-tivisering af DSB" af 28. oktober 2011, s. 13: "På rejser med Intercitytog harpassagererne mulighed for at købe varer af en togsteward med en salgsvogn itoget. Desuden sørger togstewards for at servicere passagerne på 1. klasse medgratis kaffe, vand m.v. Samlet set var omsætningen i 2010 DKK 47 millioner, oggav et samlet underskud på DKK 135 millioner. DSB's udgifter til logistik og va-reforbrug var alene i alt DKK 62 millioner. Hertil kommer den største udgift påDKK 120 millioner til lønninger til togstewards.

Svar:

Et DSB i balance er nødvendigt for at få råderum til at kunne investere i nytmateriel og til at udvikle togtrafikken i Danmark. Genopretningen af økonomi-en vil kræve, at DSB forbedrer resultatet med godt en milliard kroner før af- ognedskrivninger ved indgangen til 2015, hvilket er det klare mål for de igangvæ-rende aktiviteter.DSB har i januar og februar 2012 gennemført forhandlinger med de faglige or-ganisationer for at finde løsninger, der kan medvirke til at forbedre virksomhe-dens økonomi og fremtidssikre udviklingen i DSB. Der er blandt andet blevetunderskrevet en 1-årig aftale med den største fagforening i DSB, Dansk Jernba-neforbund (DJ), der repræsenterer cirka 4.400 af DSB’s godt 10.000 medar-bejdere, heriblandt lokomotivførere, stationsbetjente og togpersonale. Ifølge af-talen skal der reduceres for 167 millioner kroner i 2012, hvilket omfatter 368stillinger. Dette vil ske gennem naturlig afgang, frivillig fratrædelse og ompla-cering, hvor medarbejdere tilbydes job andre steder i DSB. Samtidig skal derforhandles om en ny aftale med DJ for 2013-2014.Aftalen med Dansk Jernbaneforbund omfatter en række nye og fleksible ar-bejds- og produktionsgange i den daglige togdrift. Det betyder blandt andet, atsamme person i fremtiden skal billettere og sælge varer fra en ny og modernise-
ret salgsvogn i toget, hvilket vil skabe nye og fleksible arbejdsgange og dermeden forbedret økonomi.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen