Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. apri 20122012-1037
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. marts 2012 stillet mig følgende spørgsmål536 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål 536
”Kan ministeren på baggrund af evalueringsrapporten for modulvogntog be-kræfte, at antallet af uheld på modulvogntogsnettet er faldet forholdsvis mindreend på det øvrige vejnet i landzone?”Svar:
Sagen er blevet forelagt Vejdirektoratet, der har oplyst følgende:”I forbindelse med evalueringen af forsøget med modulvogntog er uheldsudvik-lingen blevet fulgt. Evalueringsrapporten viser for det første, at der er registre-ret fire ulykker med modulvogntog i perioden 2009 til 2010. Heraf ser to ulyk-ker ud til at være fejlregistrerede af politiet, idet det efter alt at dømme alligevelikke var modulvogntog, der var involveret. Uanset om der er tale om to ellerfire uheld med modulvogntog, er antallet mindre, end man kunne forvente,hvis man sammenligner med andre tunge køretøjer.Derudover er der set på uheldsudviklingen for alle typer køretøjer på henholds-vis det samlede vejnet for modulvogntog samt specifikt på de lokaliteter (kryds,rundkørsler o.l.), der er blevet ombygget i forbindelse med modulvogntogsfor-søget. I begge tilfælde er der blevet sammenlignet med det gennemsnitligeuheldstal for årene 2003-2007 på den ene side og året 2010 på den anden side.Da der i perioden fra 2003 til 2010 var et generelt fald i uheldsudviklingen iDanmark, bør der ved en vurdering af udviklingen korrigeres for denne ten-dens. Dette er forsøgt gjort ved at sammenligne med henholdsvis uheld på alleveje i landzone og uheld i kryds på statsveje i landzone i samme tidsperioder.For det samlede vejnet for modulvogntog viser sammenligningen mellem deangivne perioder et fald i antallet af uheld på 24 pct. De tilsvarende tal foruheld på alle veje i landzone viser et fald på 32 pct. og dermed et større fald endpå vejnettet for modulvogntog.
Ser man på de ombyggede lokaliteter faldt det gennemsnitlige antal personska-deuheld per år med 63 pct., mens det gennemsnitlige antal materielskadeuheldper år faldt med 24 pct. Ses alle uheldene under et, er der tale om et fald på 37pct., fra 65 til 41 uheld per år. De tilsvarende tal for kryds på alle statsveje ilandzone viser, at antallet af uheld per år faldt med 56 pct. for personskade-uheld og 37 pct. for materielskadeuheld, sammenlagt et fald på 44 pct.Det gennemsnitlige antal personskadeuheld per år på de ombyggede lokaliteterer således faldet mere end det tilsvarende tal for kryds på alle statsveje i land-zone, mens det for materielskadeuheld forholder sig omvendt.Ser man samlet på tallene herover, er uheldstallet faldet mindre på vejnettet formodulvogntog og de ombyggede lokaliteter end de tilsvarende uheldstal forreferencevejene. Til gengæld er antallet af personskadeuheld på de ombyggedelokaliteter faldet mere end i kryds på statsveje i landzone generelt.Det er væsentligt at bemærke, at de vejnet, der ligger til grund for de anførtereduktioner i uheldsantallene, ikke er helt sammenlignelige. Forsøgsvejnettetfor modulvogntog består f.eks. af overordnede veje, inklusive motorveje, mensuheld i landzone opgøres for såvel små som store veje i landzone.Som følge af disse usikkerheder og den relativt korte tidsperiode, som modul-vogntogsforsøget har varet, er det ikke muligt at sige noget om, hvorvidt der ertale om en signifikant udvikling.Vejdirektoratet planlægger at gennemføre en nærmere undersøgelse af uhelds-billedet på de ombyggede lokaliteter i et forsøg på at klarlægge en eventuelsammenhæng mellem vejombygningerne og antal og type af uheld.”
MINISTEREN
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen