Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. marts 20122012-989
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. marts 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 510:
Ministeren bedes gøre rede for DSB’s, DSB S-togs, DSB-Øresunds ogMetroselska-bets udgifter til drift, vedligehold og afskrivning pr. år og samlet for Rejsekor-tets forventede levetid, sammenholdt med udgifter til de eksisterendebilletsy-stemer.
Svar:
Rejsekortprojektet blev startet på initiativ af trafikselskaberne, som stod over-for at skulle erstatte nedslidt billetudstyr.Jeg har til opgave at føre et overordnet tilsyn med rejsekortprojektet.Det økonomiske ansvar for projektet ligger hos de parter, der indgår i det – forDSB og Metroselskabets vedkommende hjemlet i akt 172 20/5 2003, akt 18713/6 2005 og Akt 105 5/5 2011. Som det fremgår af Rigsrevisionens beretningaf juni 2011 har Transportministeriets tilsyn med rejsekortprojektet været til-fredsstillende.Jeg ligger på den baggrund ikke inde med de meget detaljerede økonomiskeoplysninger hos DSB, Metroselskabet og trafikselskaberne, som efterspørges ispørgsmålet. Her må jeg henvise til Rigsrevisionens beretning, som er vedlagtdenne besvarelse, eller trafikselskaberne selv.Movia har til orientering sendt mig en redegørelse, hvori de på baggrund afhenvendelse fra Ingeniøren besvarer en række spørgsmål om de økonomiskeaspekter ved rejsekortprojektet sammenholdt med udgifter til de eksisterendebilletsystemer. Heri understreges det at rejsekortet bør ses som en reinveste-ring. Jeg vedlægger denne redegørelse.
Med venlig hilsen
Henrik Dam KristensenSide 2/2