Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
Til:dnpKopi til:nif
SagsnummerSagsbehandlerDirekteFaxCVR nr: 29 89 65 69EAN nr: 5798000016798
28. February 2012
Bladet Ingeniøren har på pressemødet den 27. februar om Rejsekortet bedt omoplysninger om Movias løbende udgifter til drift, vedligeholdelse og afskrivning pr. år ogsamlet over rejsekortets forventede levetid sammenholdt med udgifter til de eksisterendebilletsystemer. Herunder også Movias interne udgifter til eksempelvis projektorganisationog uddannelse af personale.Det skal indledningsvist bemærkes, at de eksisterende billetsystemer ikke udgør etrealistisk sammenligningsgrundlag over den nævnte periode. Det skyldes, atbilletmaskinerne i stigende grad er forældede, nedslidte og i øvrigt udgået af produktion.Der har således i de senere år været behov for øget vedligeholdelsesarbejde, som tilmedkun nødtørftigt holder maskinerne i gang. Et stigende antal fejl og nedbrud, mensbusserne er i drift, medfører ud over øgede vedligeholdelsesudgifter også tabte indtægter,når kunderne ikke kan billetteres. Med dette udgangspunkt anser Movia rejsekortet for etreinvesteringsprojekt i højere grad end en business case med krav om en positivnettoforrentning.
Nuværende udgifter til billethåndteringMovias udgifter til billethåndtering udgjorde i 2010 63,4 mio. kr., og bestod af udgifter tilsalgsprovision (53,3 mio. kr.), anskaffelse af rejsehjemmel (kort og billetter) (5,2 mio. kr.),udskiftning og vedligeholdelse af stempel- og billetmaskiner i busser og drift af detdaværende Boomerangsystem i Movia Syd (4,9 mio. kr.).I perioden 2011-2013 udrulles rejsekortet etapevist i Movias område, og i takt hermed vil
2
udgifterne til billethåndtering skifte karakter og i stigende grad knytte sig tilrejsekortsystemet.
Driftsudgifter til rejsekortsystemetMed den gældende udrulningstakt og leveringsplan for de endelige versioner afrejsekortsystemet, vil 2015 være det første fulde driftsår med de samlede applikationer.
Af Movias budget for 2012 fremgår de forventede årlige udgifter i 2015 tilrejsekortsystemet. Movias budget er etårig, som det er reglen i den kommunalebudgetlægning, og som det også er sædvanen suppleres budgettet med såkaldtebudgetoverslag for de 3 efterfølgende år. Budgetoverslagene vil typisk ændre sig i taktmed, at de rykker nærmere til at være budgetår, og da 2015 p.t. er det fjernestebudgetoverslagsår, er det også det budgetoverslag, der rummer den største usikkerhed.Udgiftsart
Mio. kr.
i 2015
48,43,1
12
Provision/DistributionKøb af rejsehjemmel(rejsekort)Afgifter til Rejsekort A/SUdstyr i busser
34
78,44,0
Bemærkninger:Generelt skal det bemærkes, at for det første er et isoleret tal for driftsudgifterne i 2015behæftet med stor usikkerhed ikke mindst af den grund, at rejsekortet p.t. er underudrulning, og erfaringer og rutiner endnu er under opbygning. For det andet vil det afovennævnte årsager ikke være seriøst at ekstrapolere et i forvejen usikkert tal 15 år ud ifremtiden.
Ad 1:Udgifter til provision/distribution omfatter•2
Provision til de private salgssteder, som efter aftale med Movia udfører personlig
betjening af kunder med rejsekort.•Udligningsbeløb mellem de tilknyttede trafikselskaber, som formidler rejsekort.Sådanne aftaler eksisterer også i dag med hensyn til salg af kort og billetter.
Beløbets størrelse er behæftet med betydelig usikkerhed og er blandt andet afhængig afomfanget af kunders selvbetjening over internettet og indgåelse af automatiske tank-opaftaler.Ad 3:Deltagerne i rejsekortet betaler en løbende afgift til Rejsekort A/S for brugen afrejsekortsystemet. Afgiften finansierer den løbende drift af systemet, udgifter knyttet tilsalgs- og valideringsudstyr og fællesudgifter i Rejsekort A/S. Afgiften beregnes dels som etbeløb pr. rejse foretaget med rejsekort, dels som en andel af den omsætning, deltagernehar for rejser foretaget på rejsekort.
Interne udgifterMovia opgør ikke særskilt interne personale- og andre projektudgifter til enkelte formål,herunder heller ikke rejsekortprojektet. De naturlige øgede omkostninger, der er forbundetmed at indføre et nyt billetsystem som rejsekortet, afholdes alle inden for den eksisterenderamme til administrative fællesudgifter.
AfskrivningAfskrivninger indgår ikke i Movias udgiftsbaserede regnskab, som lægges til grund forkommunernes og regionernes tilskud til Movia. Derimod bidrager kommunerne ogregionerne til betaling af renter og afdrag på de lån, som Movia optager til finansiering afrejsekortprojektet. Ydelsen på lån til rejsekort udgør 56,7 mio. kr. i 2015.Til belysning af afskrivninger af foretagne investeringer i rejsekort ville etomkostningsbaseret regnskab tage udgangspunkt i anlægsoversigten. I anlægsoversigteni budget 2012 opregnes den samlede anlægsinvestering i f.m. rejsekortet til ca. 261 mio.kr. Den årlige afskrivning afhænger i sagens natur af den valgte afskrivningsprofil.
4
Reference til Movias budget 2012:http://www.moviatrafik.dk/omos/bagomos/bestyrelse/protokoller2011/150911/Documents/04.1Budgetbog2012,2.behandling.pdf
4