Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1047755_0001.png
1047755_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
29. november 20112011-3606
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. oktober 2011 stillet mig følgendespørgsmål 51 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)Henrik Høegh (V).

Spørgsmål nr. 51:

"Ministeren bedes oplyse, hvor længe jernbanestrækningen mellemVordingborg og Nykøbing F. forventes at være lukket som følge af detsporarbejde, som er planlagt skal gennemføres i forbindelse med udvidelse tildobbeltspor samt elektrificering."

Svar:

Idet jeg henviser til min foreløbige besvarelse af 24. november 2011, skal jeghermed besvare spørgsmålet.Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:Strækningen mellem Vordingborg og Rødby Færge er i dag enkeltsporet. Derskal anlægges et ekstra spor på strækningen, bortset fra den nuværendeStorstrømsbro, ligesom der skal etableres køreledningsanlæg og overhalings-spor. Hovedparten af broerne på strækningen skal ombygges, for at der erplads til køreledningsanlægget, og perronerne på både Nørre Alslev ogEskilstrup stationer skal ombygges.Det fremgår af Banedanmarks miljøredegørelse ’Generelle forhold Ringsted–Holeby. Miljøredegørelse – høringsudgave, hæfte 1. Femern Bælt – danskejernbanelandanlæg’ fra februar 2011, at ”Fra Vordingborg Station og sydpå vilder være behov for en eller flere længere, sammenhængende spærringer pågrund af de massive anlægs- og sporarbejder på Masnedø, Falster og Lolland.Arbejdet søges udført på tidspunkter, hvor det generer færrest muligepassagerer. Der uarbejdes køreplaner med ekstra rejsetid, så der tages hensyntil reduceret hastighed. Ved totalspærringer, og i et vist omfang ved enkelt-sporsdrift, vil der blive indsat busser. De internationale tog vil i disse perioderblive omlagt via Jylland og Fyn.”I de perioder, hvor det er nødvendigt at lukke banen syd for Vordingborg, vilVordingborg Station fungere som endestation, hvor togene vendes.Banedanmark vil udarbejde konkrete planer for anlægsarbejderne vedrørendeudbygning af de danske jernbanelandanlæg i tilslutning til Femern Bælt-forbindelsen, inden anlægarbejderne igangsættes efter Folketingets vedtagelse
Side 2/2
af en anlægslov. Det gælder dermed også omfanget af konkrete sporlukningerpå strækningen mellem Vordingborg og Nykøbing F.Banedanmark er i en løbende dialog med operatøren med de rammer, der erfor trafikafviklingen. Herefter er det operatøren, der udarbejder planerne forerstatningstrafikken.
Med venlig hilsenHenrik Dam Kristensen