Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. marts 20122012-865
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmål491 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 491:
Ministeren bedes gøre rede for Banedanmarks erfaringer med sensorteknologitil overvågning af baneoverkørsler og dæmninger omkring banestrækninger, jf.ministerens svar af 23. november 2010 på alm. del – spm. 190.Svar:
Jeg har forelagt din henvendelse for Banedanmark, som oplyser, at:”I aftale om Nye initiativer som led i udmøntning af puljer af 22. oktober 2009blev der afsat 5,5 mio. kr. til et pilotprojekt om brug af sensorteknologi til over-vågning af baneoverkørsler og dæmninger omkring banestrækninger.I 2010 blev der igangsat en forundersøgelse med udgangspunkt i litteraturstu-dier og rapporter om emnet. Forundersøgelsen blev delt op i to selvstændigeprojekter; et vedrørende sensorteknologi til overvågning af baneoverkørsler oget til overvågning af dæmninger omkring banestrækninger.I 2011 blev der gennemført en undersøgelse af de udenlandske erfaringer medsensorteknologi til overvågning af baneoverkørsler. Konklusionen blev, at de-tektering af objekter i overkørselsanlæg rummer et væsentligt potentiale ifm. atobservere og viderekommunikere potentielle risici for kollisioner i overkørsler.Særligt radarteknologi, som Tyskland og Sverige i vid udstrækning anvender,synes at have mange fordele frem for anden overvågning af overkørsler.Der vil i 2012 blive indkøbt og testet et radarsystem ved en overkørsel påSvendborgbanen. Dette pilotforsøg vil blive afsluttet i 2013, hvorefter radarsy-stemets pålidelighed og driftserfaringer evalueres.Der blev ligeledes gennemført en undersøgelse af de udenlandske erfaringervedr. overvågning af dæmninger. Undersøgelsen har imidlertidig vist, at derikke er en sensorteknologi til overvågning af dæmninger, som er brugbar forBanedanmark.
Banedanmark har derfor igangsat et pilotprojekt. Pilotprojektet er på nuværen-de tidspunkt klar til at træffe valg vedr. teknologi, overvågning, teststed, tilsynog databehandling mv. og Banedanmark modtog i slutningen af 2011 et budetablering af overvågning af en enkelt dæmning som imidlertid viste sig at dy-rere end forudsat.Der har endvidere vist sig at være vanskeligheder forbundet med etableringenaf en monitoreringsmetode, der vil give brugbare resultater.”Jeg har bedt Banedanmark om inden sommeren 2012 at komme med enindstilling om, hvorvidt projektet vedr. overvågning af dæmninger bør fortsæt-te.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen