Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1090204_0001.png
1090204_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. marts 20122012-856
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. marts 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 486:

Ministeren bedes give status for gennemførelsen af signalprogrammet, efter atBanedanmark d. 5. august 2011 og primo februar 2012 har indgået kontrakterom nye signaler til såvel S-banen (ca. 2 mia. kr.) og til fjernbanen (ca. 5,8 mia.kr.), samt gøre rede for, hvor meget der resterer af de 21,7 mia. kr.,der er afsattil udskiftning af signalerne, jf. "Aftale om en grøn transportpolitik".

Svar:

Den 5. august 2011 underskrev Signalprogrammet kontrakt med Siemens omlevering af nyt signalsystem til S-banen. Det er planen, at det nye signalsystemovergår til overvåget prøvedrift (kørsel med passagerer) på Nordbanen fraJægersborg til Hillerød ved udgangen af 2014. Udrulningen af signalsystemetpå hele S-banenettet forventes afsluttet inden udgangen af 2018.Den 31. januar 2012 underskrev Signalprogrammet kontrakter medhenholdsvis Thales - Balfour Beatty Rail og Alstom om at levere fremtidenssignaler til fjernbanen i Vest- og Østdanmark. Det er planen, at det nyesignalsystem overgår til overvåget prøvedrift (kørsel med passagerer) på LilleSyd fra Roskilde til Næstved over Køge inden udgangen af 2016 og påstrækningen Langå-Frederikshavn primo 2017. Udrulningen af signalsystemetpå hele fjernbanenettet forventes afsluttet inden udgangen af 2021.Endelig kan jeg oplyse, Banedanmark den 26. januar 2012 valgte at indledeafsluttende forhandlinger med Alstom om indkøb af fremtidenstogkontrolsystemer til installation i togene. Banedanmark forventer atunderskrive kontrakt herom medio marts 2012.Banedanmark forventes at præsentere et endeligt ankerbudget i maj 2012, hvorder vil blive redegjort for Signalprogrammets økonomi. Udover de nævntekontrakter drejer det sig blandt andet om udgifter tiltelekommunikationsudstyr, træning af for eksempeltrafikstyringsmedarbejdere og lokomotivførere, organisatorisk
implementering, styring, projektering og tilsyn, bygning af nyetrafikstyringscentraler, udarbejdelse af nye trafikale regler mv.Folketinget vil løbende blive orienteret om Signalprogrammets fremdriftgennem den halvårlige anlægsstatus og rapporteringen vedr. opfyldelse aftrafikaftalerne.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen