Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1092681_0001.png
1092681_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. marts 20122012 - 840
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmål483 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Jane Heitmann (V).

Spørgsmål nr. 483:

”Vil ministeren redegøre for, hvordan en inddragelse af nødsporet på denFynske Motorvej vil kunne effektueres jf. ”den tyske model” og benyttes somkørespor i perioden indtil et egentligt motorvejsspor er færdiganlagt påstrækningen mellem Odense og Middelfart?”

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som svarer følgende:”Inddragelse af nødspor til kørespor i myldretiden har ikke indtil nu væretanvendt i Danmark. En væsentlig forklaring er, at nødsporene generelt ikke harden samme belægningsopbygning som et almindeligt kørespor. Nødsporenekan derfor ikke klare almindelig trafik.Inddragelse af nødspor efter tysk model, hvor nødsporet anvendes somkørespor i myldretiden, kræver, at det nuværende nødspor forstærkes til denforventede trafikmængde ved etablering af en ny belægning. Det eksisterendenødspor på strækningen mellem Odense og Middelfart vil skulle udvides til enbredde på min. 3,5 m eksklusiv kørebaneafmærkning på 0,5 m på helestrækningen. Herudover skal der etableres et trafikledelsessystem, der gør detmuligt at regulere hastigheden og angive, hvorvidt nødsporet er åbent ellerlukket for kørsel, samt trafikovervågning på hele strækningen.Der er to forskellige muligheder for en udnyttelse af nødspor til kørespor:1.Inddragelse af nødspor mellem en tilkørsel og følgende frakørsel påmotorvejen. I denne løsning forventes nødsporet primært anvendt af trafik,som skal på eller af motorvejen.2.Inddragelse af nødspor som kørespor på hele strækningen inkl. gennemtilslutningsanlæggene. I denne løsning skal tilslutningsanlæggene i et vistomfang ombygges og udvides for bl.a. at sikre acceleration- ogdeaccelerationsstrækninger.Når nødspor anvendes som kørespor, vil forhold vedrørende uheld og redningblive vanskeliggjort i myldretiden. Dette kan medføre behov for andre tiltagsom f.eks. etablering af nødlommer.”
Jeg mener, vi bør overveje de muligheder, der findes, for at forbedrekapaciteten, herunder på strækninger, hvor det er planlagt eller besluttet, atder skal udbygges, men hvor der ikke pt. findes finansiering til at gå i gang.Med aftalen af 22. oktober 2009 om Nye initiativer som led i udmøntning afpuljer blev det besluttet at igangsætte et forsøg med kørsel i nødsporet påHillerødmotorvejen. Vejdirektoratet er i gang med planlægningen af forsøget,der forventes igangsat i 2013 og vil forløbe i 4 år.Jeg forventer, at projektet vil kunne bidrage med nyttige erfaringer iforbindelse med overvejelser om denne form for tiltag.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen