Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1092882_0001.png
1092882_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. marts 20122012-812
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 481:

Ministeren bedes gøre rede for det offentliges transaktionsomkostninger i formaf udarbejdelse af udbud, kontraktindgåelse og opfølgning i forbindelse medOPP-projekter.

Svar:

Det offentliges transaktionsomkostninger i forbindelse med OPP-projekter ervanskelige generelt at skønne over. Omkostningerne vil afhænge af størrelsenaf og kompleksiteten i projektet, situationen på de finansielle markeder, om deri forbindelse med udbuddet anvendes udbudsformen konkurrenceprægetdialog, hvor der holdes et antal dialogmøder med de bydende, længden afdriftsperioden efter anlæggelsen, størrelsen af det beløb de bydende tilbydes forat deltage i dialogen og afgive bud m.m.Motorvejsprojektet Kliplev–Sønderborg er det første OPP-projekt inden forinfrastruktur i Danmark, og erfaringstallene er derfor ikke mange.For OPP-projektet Kliplev–Sønderborg har Vejdirektoratet løbende lavet enseparat registrering af de direkte omkostninger til udarbejdelse oggennemførelse af OPP-udbuddet. For OPP-projektet Kliplev-Sønderborg er dertil og med 2011 således brugt i alt 35,7 mio. kr. Hertil kommer udgifter i 2012for tilsyn med de resterende arbejder og opstart af den 26-årige driftsperiode.Dette forventes at være ca. 2,0 mio. kr. Disse omkostninger indeholder såledesikke øvrige projekterings-, tilsyns- og administrative omkostninger iforbindelse med andre entrepriser i projektet, der ikke er en del af OPP-kontrakten.Ved et udbud af et lignende projekt på mere traditionel vis vurdererVejdirektoratet, at det offentliges transaktionsomkostninger samlet set vil blivemindre end ved et OPP-udbud. Udgiften til forberedende undersøgelser afsåvel entreprenørmarkedet og de finansielle markeder vil naturligvis væremindre. Udgifterne til udarbejdelse af udbudsmaterialet og kontrakten vil
ligeledes være mindre. Ved totalentreprise skal der også afsættes et beløb tiltilbudsvederlag, der dog vil være mindre end for et OPP-projekt.For OPP-projektet Kliplev–Sønderborg udgjorde tilbudsvederlagene i alt 9 mio.kr. Udgifter til tilsyn udgør ca. 5,5 mio. kr. ved OPP-projektet Kliplev–Sønderborg. Denne udgiftspost vil ved traditionelle udbudsformer med 5 årsmangelsansvar være større end ved OPP. Det skyldes, at OPP-selskabet typiskvil have ansvaret for vejens stand i en længere driftsperiode, hvorforVejdirektoratet kan reducere tilsynet med kvaliteten af det udførte arbejde.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen