Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1103746_0001.png
1103746_0002.png
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg
Finansministeren
13. april 2012
Svar på Trafikudvalgets spørgsmål nr. 479 (Alm. del – §7) af 13.marts 2012 stillet efter ønske fra Henning Hyllested

Spørgsmål

”Ministeren bedes gøre rede for OPP-projekters gennemsnitlige finansieringsomkostningersammenlignet med projekter, der lånefinansieres på traditionel vis.”

Svar

Som udgangspunkt kan offentlige myndigheder låne til en risikofri rente. Aktueltudsteder staten således 10-årige statsobligationer til en rente på 2 pct., menskommunerne kan låne via KommuneKredit til en lidt højere rente på ca. 3 pct.Forskellen skal først og fremmest skal ses om en likviditetspræmie, fordi Kom-muneKredit udsteder noget mindre obligationsserier end for statens vedkommen-de.Hvis et projekt gennemføres af det offentlige, vil der som udgangspunkt ikke væretale om nogen risikopræmie påfinansieringssiden,men risikoen for fx ugunstig ud-vikling i projektets driftsøkonomi vil påvirke den offentlige sektorsprimære saldo.Hvis et projekt udbydes som OPP-projekt og gennemføres af en privat virksom-hed, flyttes de driftsmæssige risici – afhængig af kontraktens udformning – til pro-jektudbyderen.Det kan evt. føre til en højere finansieringsomkostning for denne som modstykketil risikoen. Hertil kommer, at der for private virksomheder – afhængig af denkonkrete udformning af projektet og projektudbyderens finansieringsforhold – li-geledes kan være tale om en likviditetspræmie, der alt andet lige hæver renten.Der er dog næppe grund til at forvente, at finansieringsomkostningerne vil værevæsentligt højere for private projektudbydere end for det offentlige, da selve beta-lingerne til den private udbyder vil være forbundet med stor sikkerhed.Denne forventning svarer til erfaringerne fra et af de få OPP-projekter, som ergennemført, ”Rigsarkivet” fra 2007, hvor rentemarginalen var under 1 pct.-enhedift. en risikofri rente.
Side 2 af 2
Valget mellem offentlig og privat gennemførelse af konkrete projekter er derforførst og fremmest et spørgsmål om, hvordan en sund driftsøkonomi bedst under-støttes og kun i mindre grad et finansieringsspørgsmål.Med venlig hilsenBjarne Corydon