Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1091913_0001.png
1091913_0002.png
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg
Finansministeren
14. marts 2012
Svar på Trafikudvalgets spørgsmål nr. 478 (Alm. del – § 7) af 28.februar 2012 stillet efter ønske fra Henning Hyllested

Spørgsmål

Kan ministeren be- eller afkræfte, hvorvidt stat eller kommuner vil kunne gen-nemføre infrastrukturprojekter billigere ved selv at låne, end private virksomhedervil kunne gøre det, og kan dette bekræftes bedes oplyst, hvor meget billigere detvil være.

Svar

Som udgangspunkt kan staten låne til en risikofri rente. Aktuelt udsteder staten så-ledes 10-årige statsobligationer til en rente på 2 pct. siden årsskiftet.Kommunerne kan typisk låne via KommuneKredit (med solidarisk hæftelse mel-lem kommunerne) til en lidt højere (skønsmæssigt cirka 3 pct.) rente, hvilket førstog fremmest skal ses om en likviditetspræmie, fordi der udstedes noget mindreobligationsserier end for statens vedkommende.Hvis et projekt gennemføres af det offentlige, vil der som udgangspunkt ikke væretale om nogen risikopræmie påfinansieringssiden,men risikoen for fx ugunstig ud-vikling i projektets driftsøkonomi vil påvirke den offentlige sektorsprimære saldo.Hvis et projekt udbydes som OPP-projekt og gennemføres af en privat virksom-hed, flyttes de driftsmæssige risici – afhængig af kontraktens udformning – til pro-jektudbyderen.Det kan evt. føre til en højere finansieringsomkostning for denne som modstykketil risikoen. Hertil kommer, at der for private virksomheder – afhængig af denkonkrete udformning af projektet og projektudbyderens finansieringsforhold – li-geledes kan være tale om en likviditetspræmie, der alt andet lige hæver renten.Der er dog næppe grund til at forvente, at finansieringsomkostningerne vil værevæsentligt højere for private projektudbydere end for det offentlige, da selve beta-lingerne til den private udbyder vil være forbundet med stor sikkerhed.
Side 2 af 2
Valget mellem offentlig og privat gennemførelse af konkrete projekter er derforførst og fremmest et spørgsmål om, hvordan en sund driftsøkonomi bedst under-støttes og kun i mindre grad et finansieringsspørgsmål.Med venlig hilsenBjarne Corydon