Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1092376_0001.png
1092376_0002.png
1092376_0003.png
1092376_0004.png
1092376_0005.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. marts 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet af BennyEngelbrecht (A) på vegne af udvalget.

Spørgsmål nr. 476:

Ministeren bedes redegøre for sine indstillinger til rådsmødet (transport,telekommunikation og energi) den 22. marts 2012 for så vidt angårtransportdelen.

Svar:

Hermed fremsendes skriftlig redegørelse om indstillingerne til rådsmødet forEU’s transportministre, der finder sted den 22. marts 2012. Nedenståendesager vil blive forelagt Europaudvalget den 16. marts 2012.To af sagerne er på dagsordenen for rådsmødet den 22. marts 2012. Det drejersig om forslaget om revision af TEN-T retningslinjerne, som forelægges tilorientering. Forordningsforslaget om groundhandlingydelser i EU's lufthavneer på rådsmødedagsordenen til eventuel generel indstilling og forelægges tilforhandlingsoplæg.Derudover forelægges fire sager for Europaudvalget til tidligtforhandlingsoplæg. Det drejer sig hhv. om: Forordningsforslaget om indførelseaf støjrelaterede driftsrestriktioner i EU's lufthavne; Forordningsforslaget omfælles regler for tildeling af slots i EU's lufthavne; Forordningsforslaget ometablering og drift af de europæiske satellitbaserede navigationssystemer(Galileo) samt; Forordningsforslaget om oprettelse af Connecting EuropeFaciliteten (CEF'en).Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning omUnionens retningslinjer for det transeuropæiske transportnet (’Nye TEN-T-retningslinjer’)TEN-T-programmet og de nye TEN-T-retningslinjer sigter på at yde støtte tilinfrastrukturprojekter, der øger integrationen af de forskellige nationaletransportnet. Særligt udbygningen af de grænseoverskridende strækningersamt bekæmpelse af flaskehalse i transportsystemet bliver prioriteter fremover.
Forslaget indeholder særligt for de vigtigste jernbanestrækninger nogleambitiøse målsætninger, så togene fremover kan krydse grænser.Regeringen finder det fornuftigt, at Kommissionens forslag til nye TEN-T-retningslinjer indebærer ambitiøse målsætninger for at skabe et egentligtfælleseuropæisk transportnet, med effektive og grænseoverskridendetransportkorridorer til gavn for både gods- og passagertransporten. Det er afafgørende betydning for at skabe vækst i Europa og i Danmark, at mobilitetenstyrkes. Det er vigtigt, at TEN-T-programmet bruges til investeringer iinfrastrukturen - ikke som driftsstøtte.Regeringen støtter Kommissionens overordnede målsætninger om udbygningaf grænseoverskridende strækninger, bekæmpelse af flaskehalse, bedremulighed for multimodal transport samt udbredelse af interoperabilitet. Det ervigtigt med langsigtede politikker, der både fremmer mobiliteten og somsamtidig er med til at indfri målsætningen om en kraftig reduktion itransportsektorens udledningen af drivhusgasser.Det er ambitionen, at der på rådsmødet kan opnås enighed om en generelindstilling om retningslinjerne.Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning omgroundhandling-ydelser i EU’s lufthavne og om ophævelse af Rådets direktiv96/67/EFKommissionens forslag har til hensigt at forøge effektiviteten og kvaliteten igroundhandlingydelserne. Groundhandling er ydelser, der skal stilles tilrådighed i en lufthavn såsom påfyldning af brændstof og bagagehåndtering.Dette skal bl.a. ske ved at give fri adgang til egenhandling, ved at øge antallet afhandlere i en lufthavn og ved at godkendelsen af groundhandlere skal ske efterharmoniserede bestemmelser.Regeringen er positivt indstillet over for forslaget og er tilhænger af størrekonkurrence på groundhandling-området. For regeringen er det dog vigtigt, atman er opmærksom på, at dette ikke skal medføre øgede administrative byrderog bureaukratiske udfordringer for brugerne af lufthavnene, ligesom det ervæsentligt, at bestemmelserne kan sikre et økonomisk bæredygtigtgroundhandling-marked, således at forslaget er i overensstemmelse medproportionalitetsprincippet.Regeringen finder det væsentligt at den øgede konkurrence også sikrer godearbejdsvilkår og mulighed for overførsel af ansættelsesforhold til andreleverandører af groundhandling-ydelser i tilfælde af ved skift af leverandører afgroundhandling-ydelser, hvor antallet af handlere er begrænset efterforordningsforslagets artikel 6 eller 14, jf. også artikel 12. Regeringen finder
Side 2/5
dog, at rimelige arbejdsvilkår bør gælde uanset hvor mange leverandører, derer til stede i en lufthavn.Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning omfastsættelse af bestemmelser og procedurer for indførelse af støjrelaterededriftsrestriktioner i Unionens lufthavne inden for en afbalanceret strategi ogom ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/30/EFFormålet med forslaget er at dæmpe de uønskede effekter af flystøj i ogomkring lufthavne. Med forslaget sker der bl.a. en præcisering af, at densåkaldte ’afbalancerede strategi’ med fire hovedelementer skal anvendes, ogforslaget giver myndighederne bedre mulighed for at forbyde de mest støjendefly.Regeringen er i udgangspunktet positivt indstillet over for forslaget. Det er enfordel, at der lægges op til en mere ensartet anvendelse af støjreglerne imedlemslandene. Regeringen finder det dog ikke logisk, at Kommissionen skalkunne suspendere nationale beslutninger, hvis disse lever op til kravene iforordningen – den juridiske konstruktion i forbindelse hermed kan giveanledning til udfordringer.For så vidt angår forslagets artikel 6 om indberetning af oplysninger om flyenesstøjniveau er regeringen som udgangspunkt positivt indstillet, men finder detsamtidig vigtigt at et sådant krav ikke medfører unødige administrative byrderfor luftfartsselskaber og myndigheder.Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning omfælles regler for tildeling af slots i Den Europæiske Unions lufthavneFormålet med forslaget er at sikre at adgangen til overbelastede lufthavneorganiseres på en ikke-diskriminerende og gennemskuelig måde for at fåoptimal udnyttelse af lufthavnskapaciteten og muliggøre reel konkurrence.Kommissionen foreslår at tillade handel mellem luftfartsselskaber med slots -flyenes ankomst- og afgangstidspunkter – og at gøre det lettere for nytilkomneluftfartsselskaber at få tildelt slots.Regeringen finder en optimeret udnyttelse af kapaciteten i lufthavne megetvigtig og er derfor enig i en række af Kommissionens forslag. Nogle afelementerne rejser dog problemstillinger, som bør vurderes under Rådetsbehandling af forslaget.Regeringen finder, at en nøjere vurdering af spørgsmålet om ejerskab til slotsvil være relevant, hvis Kommissionens forslag om tilladelse til køb og salg afslots luftfartsselskaber imellem skal gennemføres. I samme forbindelsebørkonsekvenserne af køb og salg af slots for beflyvningen af mindretrafikstærke områder belyses, herunder den frygt, der er fremsat for, at handelmed slots vil føre til forøgede omkostninger og utilsigtede forrykkelser ikonkurrencebilledet.
Side 3/5
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning ometablering og drift af de Europæiske satellitnavigations systemerFormålet med forslaget er at få fastlagt finansielle og styringsmæssigeprincipper for færdiggørelsen af Galileo-projektet og videreførelsen af Egnos.Med forslaget lægges der op til en ændret struktur for forvaltningen afprogrammerne, således at opgaverne deles mellem de eksisterendeinstitutioner på en måde som skal sikre optimal fremdrift og budgetdisciplin,og dermed en stærkere styring af projektet end hidtil.Danmark er generelt positiv overfor, at der fastsættes rammer for etablering ogdrift af de europæiske satellitnavigationssystemer, der sikrer, at der er fuldtfokus på de styringsmæssige aspekter, såvel finansielt som projektmæssigt iperioden frem til den fulde idriftsættelse af Galileo i 2020.Danmark finder, at midler afsat til Galileo bør reduceres mest muligt. Der erdesuden behov for realistisk budgettering for at undgå, at der som iindeværende periode skal afsættes yderligere midler til projekterne i løbet afden kommende rammeperiode.Det er centralt for Danmark, at eventuelle indtægter fra driften afsatellitnavigationssystemerne ikke medfører, at det samlede udgiftsniveauøges, men det maksimale udgiftsniveau for projektet bibeholdes uagteteventuelle indtægter.Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning omoprettelse af Connecting Europe-facilitetenKommissionen lægger med forslaget op til, at der oprettes en nyinfrastrukturfacilitet kaldet Connecting Europe Faciliteten der skal finansiereinfrastruktur på transport-, energi og tele-området i perioden 2014-2020.I Connecting Europe Faciliteten fastsættes det, hvad kriterierne er, for at opnåstøtte til medfinansiering af infrastruktur. Det samlede beløb til rådighedafgøres i det overordnede forhandlinger om EU-budgettet.Formålet med forslaget er at fremme den europæiske vækstdagsorden,herunder konkurrenceevne, økonomisk, social og territorial samhørighed i detindre marked.Den kommende Femern-forbindelse samt jernbaneforbindelserne mellemKøbenhavn og Hamborg er udpeget som projekter Kommissionen agter atstøtte finansielt i perioden 2014 til 2020.
Side 4/5
Regeringen er grundlæggende positiv overfor den nye infrastrukturfacilitet, dervil bidrage til at optimere vigtig europæisk infrastruktur og fremme deneuropæiske vækstdagsorden.Regeringen lægger afgørende vægt på, at forordningen udformes således, at derfortsat er mulighed for at opnå TEN-T støtte til store projekter med påviseligeindtægtskilder fra brugerbetaling, såsom Femern Bælt-forbindelsen.Regeringen er positiv overfor, at TEN-T-støtteprocentsatsen til anlægsarbejderpå grænseoverskridende projekter øges fra de nuværende maksimale 30 pct. til40 pct. Regeringen er endvidere positiv overfor den foreslåede forhøjedestøtteprocentsats til anlægsarbejde på projekter, der bekæmper flaskehalse itransportsystemet.
Side 5/5
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen