Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. marts 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Trafikudvalget har i brev af 24. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmål465 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 465:
"Ministeren bedes kommentere præsentationen af 23. februar 2012 fra Dan-marks Naturfredningsforening vedrørende den 3. Limfjordsforbindelse, jf. TRUalm. del - bilag 240."Svar:
Jeg kan indledningsvis oplyse, at Vejdirektoratet i 2010-2011 har gennemførten VVM-undersøgelse af en 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg.VVM-undersøgelsen har efter en omfattende høringsproces her først på åretværet drøftet blandt de partier, som i 2009 var med til at sætte analysen i gangi 2009 (S, RV, SF, V, DF, LA og K). Disse drøftelser ledte til den politikse aftaleom Elektrificering af jernbanen mv. af 7. februar 2012.I den forbindelse måtte vi i forligskredsen konstatere, at den Infrastrukturfond,som finansierer nye større statslige projekter på transportområdet, pt. er di-sponeret til andre vigtige infrastrukturprojekter i kraft af tidligere indgåedetransportaftaler .Som konsekvens heraf kan der for nærværende ikke findes finansiering til en 3.Limfjordsforbindelse. Det samme gælder for en række andre vej- og banepro-jekter, som ligger klar til beslutning. Der er således ikke taget stilling til engennemførelse af projektet.Parterne er opmærksomme på, at en endelig beslutning om perspektiverne i deenkelte projekter skal ske så hurtigt som muligt med henblik på at skabe klar-hed for berørte borgere, virksomheder mv. På den baggrund blev det i forholdtil en 3. Limfjordsforbindelse med aftalen af 7. februar besluttet at fravælgeLindholmlinjen.Jeg har bedt Vejdirektoratet kommentere på Danmarks Naturfredningsfor-enings præsentation.
Vejdirektoratet har på baggrund af de gennemførte VVM-analyser ud fra ensamlet afvejning af de trafikale, miljømæssige og økonomiske konsekvenserindstillet Egholmlinjen.En ny motorvej vest om Aalborg vil være et markant nyt element og vil påvirkelandskabet og naturen i væsentlig grad. Der er derfor i forslagene for Egholm-linjen indarbejdet tiltag, der medvirker til at afværge eller kompensere støj-,miljø og barriereeffekter fra vejanlægget.Vejdirektoratet vurderer, at med disse foranstaltninger og afværgetiltag vil Eg-holmlinjen kunne etableres uden, at det vil påvirke den økologiske funktionali-tet og uden at skade integriteten af Natura 2000-området vest for Aalborg.Vejdirektoratet har også oplyst mig om, at der i forbindelse med VVM-undersøgelsen af en 3. Limfjordsforbindelse er gennemført støjberegningermed en avanceret beregningsmodel, som blandt mange elementer tager hensyntil vind- og terrænforhold.Ifølge disse beregninger vil Egholmlinjen medføre en støjbelastning i områder,der i dag har ingen eller kun lidt støj fra vejtrafik. Til gengæld vil Egholmlinjenmedføre, at der sker en reduktion i det samlede antal støjbelastede boliger iområdet, idet der sker en trafikal aflastning af Aalborg bymidte, mens Østfor-bindelsen kun medfører begrænsede ændringer i trafikmønstret.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen