Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1107046_0001.png
1107046_0002.png
1107046_0003.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. april 20122012-754
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 463:

”Ministeren bedes kommentere præsentationen fra Classic Investment Cars, jf.TRU alm. del - bilag 239.”

Svar:

Jeg har forelagt præsentationen for Trafikstyrelsen, som har oplyst følgende:”Henvendelsen fra Classic Investment Cars (CIC) vedrører reglerne omgodkendelse af nyere efterligninger af ældre sportsvogne – såkaldte replicas –som firmaet handler med.Trafikstyrelsen har tilbagekaldt godkendelsen af den ene af CIC’s to AC Cobrareplicas. Problemet har været, at der ikke har været oplyst rigtig identitet ogrigtig årgang for køretøjerne, og at afgiften og det tekniskegodkendelsesgrundlag dermed har måttet ændres i overensstemmelse med defaktiske forhold.Præsentationens indledende tekstdel indeholder følgende om formålet medforetrædet for udvalget:1. Uigennemsigtigt godkendelsessystem og uklar praksis.2. Godkendelsen af to biler er trukket tilbage uden egentlig sagsbehandlingog der registreres fortsat tilsvarende køretøjer.3. Grov forskelsbehandling og ukorrekte oplysninger i Trafikstyrelsensafgørelser.4. Manglende evne til at svare og indgå i dialog. Direktionen svarer ikke påhenvendelser.
Vedr. punkt 1 kan Trafikstyrelsen oplyse, at reglerne er formuleret ibekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr, somdesuden findes i sammenskrevet udgave med overgangsbestemmelser og medkommentarer i Vejledning om syn af køretøjer, som begge er tilgængelige påstyrelsens hjemmeside. Reglerne er rettet til fagfolk.Uklar praksis hos synsvirksomhederne kan forekomme, hvilket var baggrundenfor, at transportministeren i forbindelse med besvarelse af et spørgsmål fra enborger i sommeren 2011 bad Trafikstyrelsen om i samarbejde medSkatteministeriet at udarbejde et forslag til nyt regelsæt for disse køretøjer meddet formål at gøre det lettere teknisk at få dem godkendt samtidig med, at derbliver betalt den registreringsafgift, som der ifølge Skatteministeriet skalbetales. Trafikstyrelsen forventer, at det nye regelsæt kan være klar dennesommer.Vedr. punkt 2 kan styrelsen oplyse, at tilbagekaldelse af den ene bilsgodkendelse (stelnr. 6E65C151538) er sket efter en omfattende sagsbehandling,jf. for eksempel Trafikstyrelsens vedlagte breve af 09.12.2010 til advokat LiseBouet og senest 23.03.2012 til CIC. Vedr. den anden bil (stelnr. 4R03T336834)tilkendegav Trafikstyrelsen (dengang Færdselsstyrelsen) i oktober 2009 iforbindelse med behandlingen af sagen over for SKAT, at styrelsen agtede attilbagekalde køretøjets godkendelse, idet der ikke var viden om, hvem derhavde produceret det, og idet køretøjet ikke kunne komme ind under degældende regler om køretøjer fremstillet i små serier.Efter underretning fra SKAT om, at køretøjet blev afmeldt den 16. december2009, undlod styrelsen imidlertid at effektuere denne tilbagekaldelse, idet derikke var grund til at vurdere de sikkerhedsmæssige forhold vedr. et køretøj, nårdet efter afmeldelsen ikke havde adgang til at køre på vejene. Det blevefterfølgende oplyst, at køretøjet angiveligt var eksporteret til udlandet.Vedr. punkt 3 om forskelsbehandling kan det oplyses, at sagen er opstået påbaggrund af ukorrekte oplysninger i forbindelse med synsekspedition ombilmærke og årgang, således som der er redegjort for i styrelsens brev af23.03.2012. Styrelsens tilbageholdenhed med at trække yderligeregodkendelser tilbage, mens nye regler er under udarbejdelse, kan forklareoplevelse af forskelsbehandling.Vedr. punkt 4 om manglende evne til at svare og indgå i dialog kan styrelsenhenvise til, at der er afholdt 3 møder med Richardt Nordberg siden juni 2011,heraf 2 på direktionsniveau, og at der foreligger en omfattende korrespondancei form af mails og breve, hvoraf de vedlagte to breve udgør de centrale.Billederne i præsentationen viser bl.a. nogle quadricykler, der i Danmark skalregistreres som personbiler, og som er korrekt registrerede. For god ordensskyld skal det nævnes, at Danmark konsekvent i EU har arbejdet for, at der skalstilles skrappere sikkerhedsmæssige og miljømæssige krav til disse køretøjer.
Præsentationen viser desuden en række replica biler, der kan være registreretforkert. Konsekvensen af sådanne fejlagtige registreringer kan være, atkøretøjerne ikke opfylder de sikkerheds- og miljøkrav, som de skal, og at derikke er betalt den registreringsafgift, som der skal i henhold til gældende regler.Til spørgsmålet om hvordan man kan vide, om et konkret køretøj vil kunnegodkendes i Danmark, kan Trafikstyrelsen, som nævnt ovenfor, oplyse, at detekniske regler fremgår af bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjersindretning og udstyr gengivet med overgangsregler og kommentarer iVejledning om syn af køretøjer, som er tilgængelige på styrelsens hjemmeside,og at de afgiftsmæssige regler tilsvarende er tilgængelige på SKATshjemmeside. Classic Investment Cars har i forbindelse med de konkrete sagermodtaget vejledning om reglerne.Trafikstyrelsen har efter en fornyet gennemgang af sagen besluttet, at CICs toAC Cobra replica biler efter teknisk kontrol i en synsvirksomhed får enmidlertidig synsgodkendelse, som er gældende, indtil de ny regler er trådt ikraft.Det samme vil være tilfældet efter ansøgning for andre replica biler, somtidligere har været registreret i Danmark, men hvor Trafikstyrelsen har trukketsynsgodkendelsen tilbage.”
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen