Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1091812_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. marts 20122012-743
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 458:Hvordan vil ministeren sikre, at adskillelsen af opgørelse af rettidighed hosDSB og Banedanmark, der blev gennemført i slutningen af 1990'erne iforbindelse med reformer af jernbanen med bl.a. oprettelsen af Banestyrelsen i1997 (omdannet i 2004 til Banedanmark) og den selvstændige offentligevirksomhed DSB i 1999, kan fortsætte med vandtætte skotter og adskillelse afoperatør- oginfrastrukturforvalteropgaven, når DSB og Banedanmark får densamme rettidighedschef, jf. DSB's ugeavis "DSBidag", nummer 6, side 3?Svar:Årsagerne til manglende rettidighed kan ofte henføres til en række forskelligefaktorer, hvilket gør rettidighed til et fælles produkt blandt relevante operatører.Derfor er det også helt afgørende med et tæt samarbejde mellemBanedanmark og DSB, når rettidigheden skal forbedres til gavn for kunderne.En fælles rettidighedschef i DSB og Banedanmark er således helt i tråd meddenne ambition.Jeg bemærker endvidere, at det er Banedanmark, som registrerer forsinkelserog årsager til forsinkelser i deres automatiske såkaldte RDS-system. Dette vilBanedanmark også vil gøre fremover, og jeg ser ingen grund til at betvivlepålideligheden af data i dette system.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen