Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. marts 20122012-661
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 449:
Ifølge en artikel i Berlingske Tidende den 17/2-12 ”Togpendlere er trætte af atstå op” har 16 pct. af myldretidstogene mellem Slagelse og Københavnoverbelægning, mens passagerne på 7 pct. af afgangene på strækningen mellemOdense-Fredericia-Aarhus må stå som sild i tønde på gangene. Hvilkeinitiativer agter ministeren at iværksætte for at afhjælpe denne uholdbaresituation i lyset af den uafklarede situation vedr. IC4 togene? Finder ministerendet forsvarligt, at indføre en betalingsring ved København, når der i forvejen ermeget store kapacitetsproblemer i myldretidstogene på Sjælland? Ministerenbedes i den forbindelse oplyse, hvilken effekt en betalingsring ved Københavnvil få i form af overflytning af pendlere fra bil til tog på Sjælland?Svar:
Regeringen har sammen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti har indgået enaftale om at afsætte 500 mio. kr. årligt til investeringer i den kollektive trafik.Derudover afsættes der yderligere 500 mio. kr. til at nedsætte taksterne i denkollektive trafik.Partnerne bag aftalen har også aftalt, at der nedsættes en kommission medhenblik på at analysere hvorledes infrastrukturen kan moderniseres, trængslenog luftforurening kan reduceres og den kollektive trafik løftes yderligere.Kommissionen skal præsentere de første konkrete forslag for regeringen ijanuar 2013 og i august 2013 fremlægge en samlet strategi.Da regeringen ikke længere har planer om at indføre en trængselsring omkringKøbenhavn, anser jeg ikke den sidste del af spørgsmålet for aktuelt.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen