Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1092216_0001.png
1092216_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. marts 20122012-659
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 448:

En ny brugertilfredshedsundersøgelse viser, at den generelle tilfredshed medDSB er dalet markant i det seneste år, jf. artikel i Berlingske Tidende d. 17/2-12”Tilfredsheden med DSB styrtdykker”. Som en årsag til utilfredsheden nævnesen markant tilgang af passagerer med deraf følgende mangel på siddepladseri togene. Endvidere peges der på manglende oplevet regularitet som envæsentlig årsag til den voksende utilfredshed med DSB. Ministeren bedesoplyse, hvilke initiativer regeringen og DSB agter at iværksætte for at genskabepassagernes tillid i lyset af målsætningen om at øge jernbanens andel aftransportarbejdet i de kommende år? Ministeren bedes endvidere kommenteredet paradoksale i, at DSB for få dage siden kom med en pressemeddelelse omhøj regularitet for togene, når den nye brugertilfredshedsundersøgelsedokumenterer utilfredshed med regulariteten?

Svar:

Regeringen har sammen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti indgået enaftale om at afsætte 500 mio. kr. årligt til investeringer i den kollektive trafik.Derudover afsættes der yderligere 500 mio. kr. til at nedsætte taksterne i denkollektive trafik. Partnerne bag aftalen har også aftalt, at der nedsættes enkommission med henblik på at analysere hvorledes infrastrukturen kanmoderniseres, trængslen og luftforurening kan reduceres og den kollektivetrafik løftes yderligere.DSB har herudover oplyst følgende:”DSB’s omdømme, samt den generelle tilfredshed blandt DSB’s kunder erfaldet i 2011. Blandt årsagerne til dette fald er, som nævnt i spørgsmålet,forhold vedrørende rettidighed og siddepladskapacitet, men ogsåudfordringerne med DSB’s økonomi.DSB har igangsat en revision af økonomien, som blandt andet omfatter eneffektivisering på en milliard kr. inden udgangen af 2014. Et program, der harsom mål at genskabe en balance i økonomien.
Samtidigt med effektiviseringerne har DSB fokus på at forbedre DSB’sgrundprodukt. Dette arbejde omfatter blandt andet forbedring af rettidighedenfor kunderne ud fra det synspunkt, at rettidighed er blandt de absolut vigtigsteparametre for tilfredse kunder.DSB og Banedanmark indgik medio 2011 aftale om et præcisionsmanifest med12 konkrete initiativer til forbedring af rettidigheden. Målet er at halvereantallet af forsinkelser frem til 2020. DSB skal dog bemærke, at den samlederettidighed for fjern- og regionaltogene i 2011 har ligget over niveauet i 2010 og2009.Afslutningsvist skal bemærkes, at DSB ikke ser noget paradoksalt i, atbrugertilfredshedsundersøgelser dokumenterer utilfredshed med regulariteteni 3. kvartal 2011 samtidigt med at DSB i en pressemeddelelse kan oplyse, atregulariteten for januar og februar 2012 har været god, da der er tale omforskellige perioder med forskellig regularitet.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen