Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1160856_0001.png
1160856_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
1. oktober 20122012-620
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 439:

Finder ministeren det betryggende, at DSB "er i fuld gang med at færdiggøre enansøgning om ophævelse af kørselsforbud (for IC4) til Trafikstyrelsen på bag-grund af hvilken togene forventes genindsat i driften", jf. Statusnotat forIC4/IC2 pr. 31. december 2011 (TRU alm. del. - bilag 216), i betragtning af, atHavarikommissionen foreløbig vurderer, at årsagerne til hændelsen i Marslevden 7. november 2011, stadig ikke er opklaret?

Svar:

Havarikommisionens foreløbige afrapportering på Marslev-hændelsen kommed en række anbefalinger:
”På baggrund af de fundne observationer og de foreløbige vurderinger anbefalerHavarikommissionen at Trafikstyrelsen tager nedenstående forhold i betragtningved genindsættelse af IC4 i drift:at IC4-togsættenes hjulblokeringssystem (WSP-system) under særlig glattefor-hold ikke kan sikre mod hel/delvis hjulblokering af togets hjulat hel/delvis hjulblokering vil medføre mangelfuld registrering af denfaktiske tilbagelagte strækning og faktuel hastighed ved bremsning undersærlige glatte forholdat manglende data til ATC-systemet om den faktiske tilbagelagte strækningog faktuel hastighed kan medføre at sikkerhedssystemet (ATC) ikke kangribe ind som forventet.”Jeg har generelt tillid til, at Trafikstyrelsen kun giver tilladelse til kørsel medIC4-tog, hvis det kan dokumenteres, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.DTU har endvidere gennemført en uafhængig undersøgelse af IC4-togets brem-ser og Marslev-hændelsen, som konkluderede, at den overvejende årsag til denlange bremselængde ved Marslev var glathed mellem skinner og hjul.I forlængelse af Havarikommissionens og DTU’s undersøgelser blev kørslenmed IC4 på baggrund af DSB ansøgning og Trafikstyrelsens godkendelse gen-optaget med en række kørselsrestriktioner.
Med venlig hilsenSide 2/2
Henrik Dam Kristensen