Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
Bilag 2: Læsevejledning vedr. besvarelse af spørgsmål nr. 425 (TRU, alm. del)
I vedlagte bilag opstilles i skemaform kapacitetsudnyttelsen på ruten Rønne-Ystad på lavkapacitetsdagei perioden 1. september 2011 til 31. januar 2012.Kapacitetsudnyttelsen vises for hhv. personbiler, passagerer og godskøretøjer, idet der vises ét ark forhver af de 5 måneder i perioden og ét ark for hver af de tre kategorier, altså i alt 15 ark.Kapacitetsudnyttelsen vises alene på afgange, der er udført med hurtigfærge, og alene forlavkapacitetsdage. De dage i perioden, der ikke er lavkapacitetsdage, er ikke medtaget i oversigten.Disse dage er vist ved, at samtlige celler ud for datoen er blanke.Aflyste hurtigfærgeafgange er vist med sortfarvede celler. Det skal bemærkes, at trafikken ved aflystehurtigfærgeafgange er gennemført med anden tonnage, jf. kontrakten om færgebetjeningen afBornholm.Færgen Villum Clausen er angivet som ”VC”, mens færgen Leonora Christina er angivet som ”LC”.Kapacitetsudnyttelse, personbiler
Kapacitetsudnyttelsen for personbiler er beregnet som antallet af solgte lanemeter i alt i forhold tilantallet af solgte lanemeter, der er sat til salg. Dog fraregnes i begge disse opgørelser det antallanemeter, der er afsat hhv. udnyttet til godskøretøjer1.Kapacitetsudnyttelsen for personbiler følges løbende af Trafikstyrelsen, jf. kontraktens krav omefterspørgselsbestemt regulering.At kapacitetsudnyttelsen i visse tilfælde er opgjort til mere end 100 % kan bl.a. skyldes, at køretøjer ikkealtid har den størrelse, de er booket til, og at f.eks. motorcykler ikke nødvendigvis indgår istuvningsplanen på samme måde som biler.Begge de i perioden anvendte hurtigfærger er forsynet med fleksible hængedæk. Færgernes kapacitet iform af lave lanemeter er meget forskellig alt efter hvilken konfiguration, der er valgt. Færgen VillumClausens kapacitet i form af lave lanemeter varierer fra ca. 120 til ca. 220 personbiler, mens færgenLeonora Christinas kapacitet i form af lave lanemeter varierer fra ca. 160 biler til ca. 350 biler.En relativt høj kapacitetsudnyttelse på en trafiksvag afgang kan således dække over, at hængedækkeneikke har været anvendt på den pågældende afgang.
1Det antal lanemeter, der er afsat og udnyttet til godskøretøjer, er oftest det samme, da der er tale om forhåndsbookinger, som sjældentaflyses.
Kapacitetsudnyttelse, passagerer
Kapacitetsudnyttelsen for passagerer er opgjort som det oplyste antal passagerer pr. afgang i forhold tilfærgens maksimale passagerkapacitet.Færgen Villum Clausens maksimale passagerkapacitet er 1.055 passagerer, mens færgen LeonoraChristinas maksimale passagerkapacitet et 1.400 passagerer.På visse trafiksvage afgange afspærres færgernes øverste passagerdæk, hvorved den faktiskepassagerkapacitet begrænses. Dette sker dog alene i de tilfælde, hvor rederiet på forhånd har sikret sig,at der ikke er behov for den passagerkapacitet, der findes på de øverste passagerdæk.Det skal bemærkes, at det er et krav i kontrakten, at hver af de anvendte færges passagerkapacitet skalvære tilstrækkelig til, at færgen kan medtage alle passagerer, der er i de biler, der medtages, samtidigmed at der kan medtages op til 300 gående passagerer.Kapacitetsudnyttelse, gods
Der er ikke faste krav til godskapacitet pr. afgang, hvorfor det kun giver begrænset mening at visekapacitetsudnyttelsen for gods pr. afgang. I de celler, der svarer til cellerne for hver afgang i de ark, derviser kapacitetsudnyttelse for personbiler og passagerer, vises for gods derfor antallet af lanemeter pr.afgang, der er anvendt af godskøretøjer.I de kolonner, der viser antallet af gods-lanemeter pr. dag vises det samlede antal lanemeter pr. dag, derer anvendt af godskøretøjer.Kontrakten stiller krav om, at der skal stilles i alt 600 lanemeter til rådighed til gods pr. dag pr. retning.I de kolonner, der viser ”Procent af 600 lanemeter”, er det angivet, hvor stor en procentdel af de 600lanemeter, der faktisk er anvendt til godskøretøjer.Bemærkninger til de enkelte dage
Følgende dage var ikke lavkapacitetsdage:1., 2., 4., 5., 8., 9., 11., 12., 15., 16., 18., 19., 22., 23., 25., 26., 29. og 30. september 2011,14., 15., 16., 21., 23., 28. og 30. oktober 2011,22., 23., 26. og 27. december 2011.I perioden 31. oktober 2011 til 24. november 2011 var færgen Leonora Christina på værft, og trafikkenmed hurtigfærge blev udført med færgen Villum Clausen. I denne periode blev der på mandage, tirsdageog onsdage kun udført to dobbeltture på ruten med hurtigfærge, den tredje dobbelttur på ruten på depågældende dage blev udført med færgen Povl Anker.Den 11. december 2011 medførte en ødelagt fortøjningspullert ved færgelejet i Ystad, at Villum Clausen
erstattede Leonora Christina.På dagene 27. og 28. november 2011, 7., 9., 10. og 29. december 2011 samt 3., 4. og 12. december 2012blev der sejlet efter alternative sejlplaner, fortrinsvis pga. hårdt vejr.Den tredje dobbelttur på ruten med hurtigfærge den 24. og 31. december 2011 aflystes pga. forventetbegrænset behov, og de to dobbeltture er flyttet til gennemførelse på dage, hvor behovet for kapacitet erstørre.