Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1087726_0001.png
1087726_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
2. marts 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 424:

En oplandsanalyse udarbejdet af GEMBA Seafood Consulting A/S påforanledning af De Vestlige Limfjordshavne (Skive Havn, Struer-HolstebroHavn, Lemvig Havn, Nykøbing Mors Havn og Thisted Havn) dokumenterer, atder findes et betydeligt erhvervs- og beskæftigelsesmæssigt potentiale i forholdtil de vestlige limfjordshavne. Potentialet kan for alvor frigøres, hvis derkommer en forøget vanddybde for sejlads i Limfjorden.På denne baggrund bedes ministeren tilkendegive, om han er enig i, at enforøgelse af vanddybden fra de nuværende 4 meter til 5 meter kunne styrkemulighederne for at få mere gods transporteret på skib samt styrkelimfjordshavnenes vigtige rolle som lokale erhvervscentre og vækstdynamoer?Ministeren anmodes endvidere om at komme med et skøn over potentiellemerindtægter og positiv beskæftigelseseffekt ved øget vanddybde i Limfjorden?Endelig anmodes ministeren om at oplyse de forventede årlige merudgifter forstaten (Kystdirektoratet) ved at øge vanddybden for gennemsejling iLimfjorden fra 4 til 5 meter?

Svar:

Jeg har ikke på det foreliggende grundlag mulighed for at komme med et skønover merindtægter og positiv beskæftigelseseffekt ved øget vanddybde iLimfjorden. Jeg vil dog i sagens natur bemærke, at det er positivt, at der lokaltog regionalt arbejdes med at se på mulighederne for at skabe vækst ogarbejdspladser.Jeg har bedt Kystdirektoratet om at komme med et overslag over henholdsvisde årlige udgifter til øget oprensning i Limfjorden og til initialuddybningen fra4 m til 5 m.Kystdirektoratet vedligeholder i dag vanddybden til 4 m på strækninger iSælhundeholm løb, Løgstør grund, Bejstrup og Marbjerg løb, som udgør 4,35
sømil. Strækninger, hvor der i dag ikke oprenses, men hvor der vil være behovfor oprensning for at opnå 5 m dybde, udgør 14,85 sømil.Derudover har Kystdirektoratet til opgave at holde fire meters dybde i sejlløbetover Hals Barre.I alt vil et groft overslag være, at en udvidelse af Kystdirektoratets oprensningsopgaver ved øget dybde fra 4 m til 5 m gennem Limfjorden vil udgøre enmerudgift på 20 mio. kr. årligt.Derudover skønner Kystdirektoratet, at udgifterne til initialuddybningen,såfremt der er tale om sandbund, vil være på ca. 215 mio. kr. Er der tale omstrækninger med lerbund vil enhedsprisen stige med 50 %. Skønnene er isagens natur behæftet med usikkerhed.Det er vigtigt at understrege, at overslaget kun gælder gennemsejlingsløbene iLimfjorden. Havnene har herudover i lighed med nu selv ansvaret for at fåhavnebassiner og sejlrender til havnene uddybet og vedligeholdt til ønsketdybde.Kystdirektoratet gør opmærksom på, at såfremt de økonomiske beregningerskal have mere konkret karakter end et groft overslag, kræves der mere tid tilbearbejdelse af eksisterende datagrundlag, ligesom bundforholdene skalanalyseres nærmere.Jeg kan oplyse, at Kystdirektoratets gennemsnitlige årlige udgift til oprensningi Limfjorden er 3,5 mio. kr.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen