Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1088913_0001.png
1088913_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. marts 20122012-526
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Lars Barfoed (KF).Spørgsmål nr. 419:”Påbaggrund den opståede usikkerhed om provenuet fra en eventuel betalingsringog ministerens henvisning til betalingsringen som god samfundsøkonomi, bl.a.bragt i af Børsen d.1. februar 2012, bedes ministeren fremlægge desamfundsøkonomiske beregninger for betalingsringen, herunder den internerente for investeringen, som gør det muligt at foretage en reel sammenligningmellem betalingsringen og motorvejsprojekterne.Svar:Transportministeriet foretog i forbindelse med arbejdet med en trængselsafgifti hovedstadsområdet samfundsøkonomiske beregninger, jf. tabel 1.Beregningerne er foretaget for 4 forskellige linjeføringer og med de takster derfremgik af S-SF’s udspil fra august 2011 ”Betalingsring i Hovedstaden – færretrafikkøer og billigere billetpriser”.Som det fremgår af beregningerne, har to af linjeføringerne en positivnettonutidsværdi, hvilket betyder et samfundsøkonomisk overskud. Deninterne rente, som spørgeren efterspørger, kan ikke beregnes som for ettraditionelt anlægsprojekt, da der er tale om en afgift og ikke et anlægsprojekt.
Side 2/2
Tabel 1. Samfundsøkonomisk beregning af forskellige linjeføringer, mio. kr.(beregnet over 15 år)S-SF taksterDrifts- og vedligeholdelsesomkostninger:Driftsomkostninger, vejDriftsudgifter kollektivBilletindtægter, kollektiv trafikIndtægter fra brugerbetaling øvrig infrastrukturDrifts- og vedligeholdelsesomkostninger, i altBrugergevinster:Tidsgevinster, vejKørselsomkostninger, vejBrugerbetaling, vejTidligere bilisterBrugergevinster, i altEksterne omkostninger:UheldStøjLuftforureningKlima (CO2)Eksterne omkostninger, i altØvrige konsekvenser:AfgiftskonsekvenserSkatteforvridningstabØvrige konsekvenser, i altI alt nettonutidsværdi (NNV)Ring 2Kommunegr. Kom.+Amager Motorring 3
-3.620-1.2871.39116.04712.531
-3.620-1.2871.39117.59414.078
-3.620-1.2871.39117.83314.317
-3.620-1.2871.39119.74116.226
7.150-643-14.697-3.851-12.041
8.068-498-16.032-4.238-12.700
9.648-288-16.256-3.908-10.805
9.264-213-17.953-4.562-13.464
5.2891.0353651876.876
5.3441.0635742517.233
5.1109644572596.790
4.4626244893325.906
-6.934--6.934432
-8.810--8.810-198
-9.023--9.0231.280
-11.045--11.045-2.377
Jeg vil herudover henvise til min besvarelse af TRU alm. del spørgsmål nr. 364.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen