Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. november 20112011 - 3540
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. oktober 2011 stillet mig følgende spørgsmål39 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 39:
"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt det er fast praksis, at Banedanmarktillægger anlægs-budgetter en budgetreserve på 50%, således som det er sketmed anlægsoverslaget for en evt. renovering af Tønder-Tinglev-banen, og erdette ikke tilfældet, vil ministeren da redegøre for niveauet for engennemsnitlig budgetreserve, belyst med hvor stor en budgetreserve, der eranvendt i forbindelse med den nye bane København-Ringsted, Femernbælt-projektet samt anlæg af dobbeltspor Lejre-Vipperød."Svar:
Som følge af ny anlægsbudgettering, som er den budgetteringsform deranvendes på vej- og baneanlægsprojekter, tillægges et korrektionstillæg på 50pct. for projekter i fase 1 og et korrektionstillæg på 30 pct. for projekter i fase 2.Anlægsoverslaget for Tønder-Tinglev-banen er et fase 1 overslag, og er derfortillagt et korrektionstillæg på 50 pct. Projekterne ny bane København-Ringstedog anlæg af dobbeltsport Lejre-Vipperød er besluttet på baggrund afbeslutningsgrundlag udarbejdet i fase 2, og er derfor tillagt korrektionstillæg på30 pct. Femern Bælt-forbindelsen er ikke budgetteret efter nyanlægsbudgettering.Med venlig hilsenHenrik Dam Kristensen