Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. februar 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Gitte Lillelund Bech (V).Spørgsmål nr. 387:
Hvordan vil ministeren nedbringe rejsetiden med den offentlige transport,således at alternativet til bilen bliver mere attraktivt?Svar:
Tid er en væsentlig parameter, når den enkelte træffer sit valg omtransportform. De store infrastrukturprojekter, som allerede er besluttet, vilgive nogle mærkbare rejsetidsforbedringer. Her tænker jeg fx på dobbeltsporetKøbenhavn-Ringsted og Cityringen.Det nye dobbeltspor er en væsentlig forudsætning for etablering afTimemodellen, som på sigt vil give store rejsetidsbesparelser. Der er afsatpenge til opgradering af etaperne Ringsted-Odense og Hobro-Aalborg. Det erprojekter, der også isoleret vil skære i rejsetiden og øge togets konkurrenceevneyderligere.Derudover er der afsat penge til etablering af letbanen i ring 3, som jegforventer vil give den kollektive trafik et gevaldigt løft på en strækning derhidtil ikke har haft højklasset betjening.Der er flere visioner for udbygninger af højklasset kollektiv trafik ihovedstadsområdet. Her vil jeg gerne gøre opmærksom på den netopoffentliggjorte analyse ”Øget banebetjening i hovedstadsområdet inden forRing 3”, som ligger på ministeriets hjemmeside.På busområdet vil jeg fremhæve busfremkommelighedspuljen, hvor der fra2009-2013 er afsat 1 mia. kr. til mere konkurrencedygtige og attraktive busser ihele landet. Et godt eksempel er etablering af en højklasset busbetjening fraRyparken til Nørreport, der vil betjene Videnscenter Nørre Campus vedområdet omkring Rigshospitalet og Panum Instituttet. Projektet vil giverejsetidsbesparelser på 5-20 % for de 2,6 mio. passagerer årligt.
Udover allerede besluttede projekter, så vil en del af provenuet fratrængselsafgiften blive brugt til at sikre bedre kollektiv trafik, og det indebærerogså lavere rejsetider.Der er dog andre parametre end tid, som har betydning, når en borger vælgertransportform. Det drejer sig f.eks. komfort ved en bestemt transportform.Komfortmæssigt har især toget nogle fordele som allerede i dag kan udnyttes,og som der måske er endnu større potentiale i i fremtiden. I toget kan manrette sin opmærksomhed mod andet end når man kører bil, fx påbegyndearbejde og dermed få en kortere arbejdsdag, læse dagens avis eller brugeinternettet.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen