Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
1081077_0001.png
1081077_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. februar 20122012-385
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. januar 2012 stillet mig følgende spørgsmål354 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 354

Vil ministeren redegøre for, hvorfor Trafikstyrelsen i maj 2010 og i januar 2011ikke så sikkerhedsmæssige problemer ved, at Terminal A fik mulighed for atetablere en lavpristerminal i Københavns Lufthavn, mens Trafikstyrelsen idecember 2011 kan pege på sikkerhedsmæssige problemer i lyset af, atplanerne for opførelse af en konkurrerende lavpristerminal er de samme?

Svar:

Jeg har hørt Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:”Der er tale om en meget omfattende og kompleks sag, og det har hele tidenværet helt afgørende for Trafikstyrelsen, at det entydigt kan fastslås, hvem derhar ansvaret for sikkerheden, og dermed hvem Trafikstyrelsen skal føre tilsynmed.Trafikstyrelsen foretog i maj 2010 en foreløbig og overordnet vurdering afTerminal A projektet og tilkendegav over for Terminal A og Konkurrence- ogForbrugerstyrelsen, at det var styrelsens umiddelbare vurdering, at detsecuritymæssigt ikke ville være udelukket at afvikle lufttrafik som overordnetbeskrevet af Terminal A.I januar 2011 udtalte Trafikstyrelsen på forespørgsel fra Konkurrence- ogForbrugerstyrelsen, at luftfartslovgivningen ikke var til hinder for projektet.I Trafikstyrelsens udtalelse blev der dog gjort opmærksom på, at der i givet faldvil være tale om en helt ny situation, også internationalt set, hvortil der vil væreknyttet en række problemstillinger, som vil skulle håndteres.I takt med at processen er skredet fremad, og sagen er blevet yderligere belyst,har Trafikstyrelsen måttet konstatere, at det ikke er muligt i et eventueltkonkurrenceretligt påbud til Københavns Lufthavn at sikre et entydigt ansvar
for sikkerheden, og dermed at Trafikstyrelsen kan føre detflyvesikkerhedsmæssige tilsyn direkte med Terminal A.Dette vil kræve en lovændring.Når det drejer sig om sikkerhedskontrol af passagerer og deres bagage er detKøbenhavns Lufthavn, der udfører det og har ansvaret for det.Hvis der skulle opføres en konkurrerende passagerterminal, ville ansvaret forat sikkerhedskontrollere de passagerer og den bagage, som skulle flyve fra ensådan terminal, også ligge hos Københavns Lufthavn. Det følger afluftfartsloven.En sådan model, hvor det er Københavns Lufthavn, som har ansvaret forsikkerhedskontrollen hos en konkurrerende passagerterminal, er ikke entydigtog derfor ikke flyvesikkerhedsmæssigt forsvarligt.”Jeg kan i øvrigt oplyse, at jeg har modtaget en henvendelse fraKonkurrencerådet, der anmoder om, at jeg ændrer luftfartslovgivningen.Konkurrencerådet har bedt om, at jeg besvarer deres henvendelse efterforhandling med erhvervs- og vækstministeren senest den 25. maj 2012. Et svartil Konkurrencerådet er under udarbejdelse. Transportudvalget vil modtage enkopi af svaret.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen