Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. februar 20122012-371
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 348 stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm.del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraHenning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 348:
Ministeren bedes gøre rede for, på hvilken måde Londons Oyster-card adskillersig fra det danske elektroniske rejsekort, samt årsagen til at det første fungererstort set upåklageligt, mens der – til trods for den relativt langeindkøringsperiode - stadig er talrige problemer med det elektroniske rejsekort,som beskrevet af Rene P. Knudsen, Slagelse, i TRU alm. del - bilag 185.
Svar:
Jeg har bedt Rejsekort A/S om at besvare spørgsmålet, og de skriver følgende:”Det danske rejsekortsystem bygger på de erfaringer, som man internationalthar gjort sig med tilsvarende systemer, herunder i London. Dengrundlæggende teknologi og funktionsmåde er den samme, mentakstsystemerne er ikke ens og systemet i Danmark benyttes af fleretrafikvirksomheder til forskel fra systemet i London.Funktionsmæssigt kan rejsekortsystemet mere end Oyster systemet, f.eks. kanen optankning i rejsekortsystemet foretaget via internettet overføres til kortet påenhver kortlæser, hvor en sådan optankning i London alene kan overføres påen bestemt station.Systemet i London har nu været i drift i en længere årrække, hvor Transport forLondon har foretaget en række tiltag og forbedringer.Rejsekortsystemet fungerer grundlæggende godt overfor kunderne, og der erikke påvist fejl i beregning af priser. Af gennemførte kundeundersøgelserfremgår, at kundetilfredsheden ligger på et højt niveau. Det er ikke voresopfattelse, at rejsekortsystemet har været præget af flere indkøringsproblemerend andre tilsvarende systemer.
Det kan oplyses, at Rejsekort A/S gennem hele projektforløbet har været ogfortsat er i tæt kontakt med Transport for London for at udveksle erfaringer og
for at drøfte fremtidige udviklingsmuligheder.”Side 2/2
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen