Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. februar 20122012-357
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. januar 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 342:
Ministeren bedes oplyse, hvor mange lønmodtagere, der rammes tilsvarendehårdt som Jens Tafdrup af en kommende betalingsring – enten i form at enekstraskat eller et meget stor ekstra rejsetid i forbindelse med pasning afarbejdet?Svar:
Med en linjeføring langs Københavns kommunegrænse inkl. hele Amager og engradueret takststruktur, som fremgår på side 36 i miljøundersøgelsen, er detberegnet for året 2016, at de bilister, som vælger fortsat at benytte egen bil, vilkunne opnå en samlet årlig tidsgevinst svarende til værdi på ca. 870 mi0. kr.som følge af mindre trængsel.Der vil være omkostninger i form af omvejskørsel svarende til ca. 30 mio. kr.Derudover vil der være en omkostning for de nuværende bilister, som vælgerikke længere at passere trængselsringen i egen bil, i form af bl.a. længererejsetid. Denne omkostning er beregnet til ca. 420 mi0. kr.Hvis man lægger disse tal sammen, vil man således med en trængselsafgift i2016 få en samlet gevinst for trafikanterne på ca. 420 mi0. kr. om året.Jeg vil i øvrigt henvise til min besvarelse af TRU alm. del spørgsmål nr. 340.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen